"Taiwan-kwestie In 1949 verdreven de Chinese communisten de nationalistische regering van het Chinese vasteland. De nationalistische regering wist zich echter met Amerikaanse steun te handhaven op het eiland Taiwan. Omdat de VS communistisch China niet erkenden, bleef de nationalistische regering, ofwel Taiwan, China vertegenwoordigen in de Veiligheidsraad. Pas in 1972 erkenden de VS communistisch China en kon dit de plaats van Taiwan in de Veiligheidsraad innemen. Taiwan is tot ergernis van China echter nog steeds zelfstandig."

http://www.werkplaats.wolters.nl/Vietnam/referentie/lbegrippen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kort gezegd: toen Mao Zedong de communistische staat stichtte trokken de nationalistische tegenstanders zich terug op Taiwan waar ze een eigen staat stichtten.
Deze staat wordt door communistisch China opgevat als afvallige provincie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
China wil dat Taiwan onderdeel wordt van China.