Wat zij de overeenkomsten tussen Halloween en sint Maarten?

Op internet wordt al heel snel beweerd dat dit niets met elkaar te maken heeft. Halloween is een Amerikaans feest en Sint Maarten een katholiek feest.

Mar zover ik weet is het beeld van Halloween de pompoen. Deze pompoen is toch in de plaats gekomen van een biet, omdat de Ieren die dit introduceerden in Amerika dit gewoonweg mooier vonden?

En de biet had als oorsprong het verhaal van Jack, die een stukje hout in een biet stopte om langer in de duisternis te kunnen zien (verhaal uit Ierland)

De biet staat bij het feest van Sint Maarten ook centraal. Dus lijkt het mij (pure aanname) dat Halloween en Sint Maarten veel meer met elkaar te maken hebben dan wordt beweerd, en dat de Ieren de schakel zijn geweest.

Uiteraard is Halloween natuurlijk erg commercieel gemaakt, maar ja "only in America".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Wanneer je in onderstaande link even de link bij het beste antwoord kiest dan krijg je een compleet antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leuk Starbless, maar dat geeft nog steeds niet de overeenkomst aan tussen beiden. Dit is éénzijdig, dat had ik ook al gevonden.
..en kijk ook nog even op de site van het Meertens Instituut. Daar staat o.a.:
Bij de pogingen het feest ingang te doen vinden, speelt het aanbieden van accessoires door de commercie een grote rol. Het belangrijkste attribuut is de uit Amerika overgenomen pompoen-lantaarn, een pompoen uitgesneden in de vorm van een griezelgezicht. Het licht van een kaarsje dat door de ogen, neus en mond naar buiten schijnt, verhoogt het effect. De Engelse naam voor de lantaarn is Jack -o'-lantern (waarschijnlijk afgeleid van een naam voor een nachtwaker).

(td)