Was Noach de eerste mens die een regenboog heeft gezien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Amadea
12 jaar geleden
Tjonge, wat wordt er weer dankbaar gereageerd door de serieminnaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Amadea. Dat was mij ook al opgevallen. Erg vervelend, zo zonder toelichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het verhaal in de Bijbel mag geloven, zou Noah inderdaad voor het eerst de regenboog zien maar laten we wel wezen, dat kan toch helemaal niet! Dat zou betekenen dat er voorheen geen vochtigheid, geen ronde druppels, geen zon en dus geen licht bestond.

Het beste antwoord

De bijbel maakt voor het eerst gewag van een regenboog in het verslag over het verbond dat God met Noach en zijn nageslacht sloot nadat de overlevenden van de Vloed uit de ark waren gekomen (lees in Genesis 9:8-17).

Sommige commentators hebben beweerd dat er al eerder regenbogen te zien zijn geweest en dat God bij deze gelegenheid de regenboog in die zin ’in de wolk plaatste’ dat hij een speciale betekenis of belangrijkheid toekende aan een reeds bestaand natuurverschijnsel.
Velen van hen die deze mening zijn toegedaan, geloven dat de Vloed slechts een plaatselijke gebeurtenis is geweest of geen wezenlijke verandering in de atmosfeer heeft teweeggebracht.

Niettemin is dit de eerste keer dat er van een regenboog gewag gemaakt wordt, en zou er al eerder een regenboog te zien zijn geweest, dan zou het feit dat God dit verschijnsel tot een opvallend teken van zijn verbond maakte, geen werkelijke kracht hebben gehad.
Een regenboog zou dan iets heel gewoons zijn geweest en geen opmerkelijk teken van een verandering, van iets nieuws.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, de mensen voor hem. Als je er in gelooft dan Adam en Eva al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het verhaal wat in de bijbel in het eerste boek Genesis staat in elk geval wel. Maar de bijbel is geen letterlijke beschrijving van wat er in de geschiedenis gebeurd is. Wie in werkelijkheid de eerste zal zijn geweest kan met geen mogelijkheid achterhaald worden!
Amadea
12 jaar geleden
nee die was er al God heeft daar gewoon van gezegd dat de wereld nooit meer door een zondvloed vergaat
12 jaar geleden
ja , door de regenbond sloot God een verbond dat hij nooit meer de aarde zou overspoelen met zoveel water...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenbond moet regenboog zijn..
Ja, volgens de bijbel wel. Er staat niet letterlijk in dat het de eerste keer was. Maar God legde wel uit waarom de regenboog er was, dus het lijkt aannemelijk dat hij als eerste de regenboog zag. Of een van z'n zonen of schoondochters of z'n vrouw natuurlijk :P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is natuurlijk ook vanaf wanneer is een aap achtige een mens? de vorm die jij als eerst als mens ziet was de eerste. als je de bijbel niet als bron ziet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij niet. Ik denk dat die regenboog er al was en dat die er ook al mensen zijn voor Noach die de regenboog hebben gezien zoals Adam, Eva, Kaïn, Abel.
Alleen bij Noach was het bijzonder dat de regenboog kwam omdat God daarbij een belofte deed. Daarom staat het pas daar in de bijbel. Zo is het tenminste hoe ik het zie.