Loopgraven en waterwerken ter verdediging werden tot de tweede wereldoorlog met de hand gegraven, tijdens en na de tweede wereldoorlog is men langzaam maar zeker overgegaan naar machinaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar. Ik woon in een dorp waar het "defensiekanaal" (hier kortweg 't kanaal) doorheen loopt. Deze is destijds door vele Nederlanders met de hand gegraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en bij jullie is daar ook een behoorlijke slag geleverd, de trein die de maas bij Gennep over stak is bij Mill staande gehouden door het bataljon dat in Venlo gelegerd was.
Deze jongens hebben de Duitsers tegen kunnen houden totdat Rotterdam gebombardeerd werd en hebben zich toen op bevel van hogerhand teruggetrokken. Mijn opa heeft dat kanaal mee gegraven en is een onderdeel van de maas,-peel-raamstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn opa is daar te jong voor, die was destijds een (jonge) tiener. Echter hoef je mij niets te vertellen. Ik heb hier regelmatig dingen over gehoord (uiteraard) Er hebben ook heel lang asperges (andere dan destijds gebruikt) gestaan. Inderdaad is er o.a. in Mill aardig wat tegengehouden, maar door een collaborateur (als ik me niet vergis) in Gennep, werd de brug bruikbaar voor de Duitsers, die daardoor een trein richting Rotterdam stuurde. Dit laatste weet ik niet meer zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad was die trein op weg naar Rotterdam om daar de kazerne van de Mariniers aan te vallen, Rotterdam heeft die trein nooit bereikt, de trein bereikte zijn Waterloo bij Mill en is nimmer verder geraakt, het is nooit officieel vastgeteld echter wordt er in de wandelgangen aangenomen dat juist het stoppen van deze trein de Blitzkrieg in Nederland ernstig vertraagd werd waardoor in België de troepen de gelegenheid kregen te hergroeperen en af te reizen naar Duinkerken om ingescheept te worden naar Engeland. De slag bij Mill kom je ook maar weinig tegen in de geschiedschrijving, er zijn daar geen Nederlandse slachtoffers gevallen (wel Duitse) en dus voor sommige minder belangrijk dan de slag om de Grebbeberg waar vele Nederlandse soldaten stierven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist het eigenlijk ook wel zeker. De trein is toen inderdaad in het defensiekanaal terecht gekomen. De slag om Mill is inderdaad niet bekend, maar wel zeer belangrijk geweest.
Loopgraven graven was net als schuttersputjes maken puur handwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bloed, zweet en tranen!
En natuurlijk schepjes....