Het beeld van slavernij als Westerse misdaad van de 16e tot de 19e eeuw is niet volledig.
Slavernij bestaat namelijk minstens zolang als de geschiedschrijving.
Het Oude Egypte, Oude Griekenland, de Romeinen, maar ook modernere Afrikaanse en Arabische culturen maakten en maken veelvuldig gebruik van slaven. Slavernij kwam ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen voor.

Hoewel slavernij dus bij (vrijwel) alle culturen in de oudheid voorkwam, waren het vooral de Grieken en Romeinen die op grote schaal hiervan gebruik maakten. In de meeste culturen werden slaven vooral in de huishouding van rijke mensen gehouden en waren ze betrekkelijk gering in aantal.

De aanleiding van het begin van de slavernij van Afrikaanse volken om die te laten werken, was
het simpele feit dat de plantages niet rendabel te maken waren zonder een heleboel gratis mensenwerk.

Toegevoegd na 1 minuut:
De trans-Atlantische slavenhandel was de handel in slaven uit Afrika naar Amerika. Het is de grootste gedwongen migratie uit de geschiedenis en daarmee door de Verenigde Naties verklaard tot misdaad tegen de menselijkheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans-Atlantische_slavenhandel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het idee fixe dat zwarte mensen geen mensen waren en dat de blanke mens veruit superieur was aan de zwarte en er dus mee kon doen wat ie wilde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
John Rolfe was een Britse Kolonist uit Jamestown Virginia die in 1619 20 Afrikaanse slaven kocht die hij op zijn tabaksplantage liet werken. Voor zover bekent was was dit de eerste verkoop van de Afrikaanse slaven. Zo gaat het veder. Rond 1460 hadden de Portugezen de kust van Guinea bereikt. Na de Portugezen volgden al snel gelukszoekers uit veel anderen Europese landen waaronder Nederland, Frankrijk en Engeland. In het begin plunderde deze mannen Afrikaanse kustplaatsen, waarbij ze waardevolle spullen pikten. Aan de anderen kant van de wereld zouden dezen situatie voor altijd veranderen. De Europese verkenning van Noord- en Zuid- Amerika zorgden tot een grote vraag naar de slaven om te werken in de nieuwen koloniën. Europeanen wilden dergelijk niet verrichten, dus begonnen ze Afrikaanse gevangenen per schip naar de overkant van de Atlantische Oceaan te sturen.
fremar
12 jaar geleden
Slaven zijn er altijd al geweest.
In het oude testament(de bijbel)
waren er al slaven,en inderdaad
het zullen wel mensen geweest
zijn die tot de lagere klasse
behoorden(erg he).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus duizende jaren geleden
had je al van die heersers
die slaven wilden hebben