Hoe komt het dat Mercurius (Hermes) en de god Agni (eerste woord in de Rig-Veda) zoveel gelijkenissen vertonen?

Agni is vrijwel 1 van de blangrijkste goden uit de Rig-Veda. Zowel ook het eerste woord in het boek.

Ik vind het zelf erg fascinerend dat er zoveel overeenkomsten met Mercurius en Ophiuchus zijn.

Agni wordt ook gezien als zoon van hemel en aarde en zou uit de zon of bliksem zijn ontstaan. Agni ook een boodschapper der goden.

Hermes (Mercurius) zou constant heel veel reizen. (doet de planeet in het echt ook vanaf de aarde gezien) Ook is hij boodschapper der goden. En zoon van Zeus (god van donder en bliksem)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik vind het zelf erg fascinerend dat er zoveel overeenkomsten met Mercurius en Agni zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Zijn nog veel meer overeenkomsten tussen de religies die meerdere goden vereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowat elke oude religie heeft wel een zonne-, hemel-, aarde- en bliksemgod en goden voor dergelijke en meer zaken. Dat zou ik nog geen overeenkomst willen noemen.

Antwoorden (2)

Ik ben niet bekend met het Rig-Veda maar ik weet wel dat de meeste Goden uit polytheïstische religies veel overeenkomsten hebben. Zo hadden de Oude Grieken en Romeinen veelal dezelfde Goden, maar ieder met een Griekse en een Latijnse naam (en verschijning.)

Daarnaast zijn deze goden ook weer geïnspireerd op goden uit het oude Egypte. Er zijn ook veel overeenkomsten met Germaanse en Hindoeïstische goden. Zo zal dit ook zijn met goden uit het Rig-Veda.

Ergens is dit ook logisch. In vroegere tijden probeerde men natuurverschijnselen en het leven in het algemeen te verklaren aan de hand van goden, hun krachten, hun daden en verhalen over deze godenwereld. Ieder volk en daarmee iedere religie die daar ontstaan is zal dezelfde natuurverschijnselen willen hebben verklaren.

Denk maar aan bijvoorbeeld Zeus en Donar die beiden de oorzaak van de donder moesten verklaren. In vrijwel iedere religie is er ook een God die boodschapper is.

Zelf in monotheïstische religies zoals het christendom is iedere heilige wel beschermheilige van minstens een beroepsgroep of thema. Zo hebben katholieken vaak amuletten van de Heilige Christoffel in hun auto hangen, de beschermheilige van de reizigers.

Ooit zijn alle religies ontstaan uit de basis van mondelinge overlevering uit de eerste 'oer' en natuur godsdiensten. Hierdoor zijn allerlei goden uit allerlei geloven met elkaar vermengd geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Religieuze opvattingen uit India zijn op zeker moment in het Midden Oosten terechtgekomen. Goden van het koningshuis van Mitanni (een koninkrijk tussen Eufraat en Tigris waarvan de bloeitijd tussen 1500 en 1350 v. Chr. lag) hebben niet alleen een sterke verwantschap met Indiase goden, maar zelfs verwante namen! Het is al lang aangetoond dat Fenicische, Hettitische en Hoerritische mythen een sterke invloed hebben gehad op het Griekse godenhuis en haar mythen, die weer zijn overgenomen door de Romeinen. Dus dat Hermes/Mercurius overeenkomsten vertoont met Agni is niet zo vreemd.