Jezus van Nazareth en Jezus van Bethlehem zijn hetzelfde, hoe kan dat!? (Zie beschrijving) ?

Jezus van Nazareth is geboren in Nazareth. Jezus Christus is geboren in Bethlehem. Toch is het een en dezelfde persoon, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je kerstverhaal. Jozef en Maria woonden in Nazareth, maar moesten naar Bethlehem voor de volkstelling. Jezuske is in Bethlehem in 'n stalleke geboren. Na de aangifte voor de volkstelling gingen ze natuurlijk gewoon weer terug naar hun eigen timmerschuurke in Nazareth.

Antwoorden (4)

Jezus werd geboren in Bethlehem, en groeide op in Nazareth.
12 jaar geleden
Jezus was niet geboren in Nazareth, maar in Bethlehem. Maar hij word ook Jezus van Nazareth, omdat zijn ouders daar vandaan kwamen.
-----
Volgens Lucas woonden Jozef en Maria in Nazareth in de streek Galilea gelegen in het noorden van Israël, maar werd Jezus in Bethlehem ('de stad van David') geboren, omdat omstreeks die tijd (6 v. C.) een Romeinse volkstelling werd gehouden. Iedere inwoner van het gebied waar Herodes de Grote (37 - 4 v. C.), de Romeinse vazalkoning, regeerde moest zich laten inschrijven in de oorspronkelijke geboortestad van de vader. Jozef, de verloofde van Maria, was een Judeeër en kwam oorspronkelijk uit Bethlehem.
----
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de overleveringen was Jezus een Nazarener, die tijdens een volkstelling in Bethlehem geboren is. Zijn ouders waren van Nazareth en destijds was hun kind automatisch ook van Nazareth, ook al werd het in Bethlehem geboren.
Toen was de registratie nog niet zoals heden ten dage......
12 jaar geleden
Tja, daar hebben de kerkvaders ook hun hoofd al over gebroken. In het oude testament zijn de nodige profetien uitgesproken over de komst van de Messias. Zo zou hij een 'zoon van david' zijn en geboren worden in 'bethlehem' en nog wat andere zaken.

De profeer Micha profeteerde bijvoorbeeld: "Uit jou, Betlehem in Efrata, te klein om tot Juda’s geslachten te behoren, uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen. Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden, in de dagen van weleer" (Micha 5:1).

Jezus' zijn ouders woonden echter in Nazareth. Sommige kritische historici stellen dat de geboorte van Jezus in Bethlehem kan zijn geplaatst om hem als Zoon van David te kunnen beschouwen en om de voorspelling uit te laten komen (middel-doel-verfraaiing). Zij wijzen daarbij op een opvallend verschil in de versies van Lucas en Matthëus: volgens Lucas woonden de ouders van Jezus, Jozef en Maria, aanvankelijk in Nazareth en gingen zij - kort vóór de geboorte van Jezus - naar Bethlehem wegens een volkstelling (een volkstelling die hoogstwaarschijnlijk in die periode en in die tijd helemaal niet heeft plaatsgevonden). Maar volgens Mattheüs vestigden zij zich pas in Nazareth na de dood van Herodes I en hun terugkeer uit Egypte, uit vrees voor de nieuwe koning van Judea, Archelaus, de zoon van Herodes, waarmee hij dus lijkt te zeggen dat de eerdere woonplaats Bethlehem was of in elk geval in Judea lag.

Samenvattend: Jezus wordt 'van Nazareth' genoemd omdat hij daar opgroeide (daar zijn beide bijbelbronnen het over eens). Jezus wordt soms Jezus van Bethlehem genoemd omdat hij daar volgens de overlevering zou zijn geboren.