Van 1337 tot 1453. Dat wil zeggen dat de ''Honderdjarige Oorlog'' 116 jaar duurde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Honderdjarige Oorlog was een reeks oorlogen gevoerd van 1337 tot 1453 door het Huis Valois en het Huis Plantagenet, ook bekend als het Huis Anjou, voor de Franse troon, die vacant was geworden door de uitsterving van de oudste lijn van Capetingers van Franse koningen. Het Huis Valois maakte aanspraak op de titel van Koning van Frankrijk, terwijl de Plantagenets aanspraak maakten op zowel de tronen van Frankrijk en Engeland. De koningen van Plantagenet waren de heersers van het koninkrijk Engeland tijdens de 12de eeuw en hadden hun wortels in de Franse gebieden van Anjou en Normandië.

Het conflict duurde 116 jaar maar werd onderbroken door verscheidene periodes van vrede, voordat het uiteindelijk eindigde door de verdrijving van de Plantagenets uit Frankrijk (behalve uit Calais). Het uiteindelijke resultaat was een overwinning voor het Huis Valois, dat er in slaagde de vroege winsten van de Plantagenets terug te herstellen en ze te verdrijven van het overgrote deel van Frankrijk rond 1450. Echter, de oorlog had bijna de Valois geruïneerd, terwijl de Plantagenets zichzelf verrijkten door te plunderen. Frankrijk leed sterk van de oorlog, omdat het grootste gedeelte van het conflict plaats vond in dat land. De bevolking was gehalveerd bij het einde van de oorlog.

De "oorlog" was in feite een reeks van conflicten en wordt meestal verdeeld in drie of vier fasen: de Oorlog van Eduard (1337-1360), de Oorlog van Karel (1369-1389), de Oorlog van Lancaster (1415-1429) en het trage verval van het geluk van de Plantagenets na de verschijning van Jeanne d'Arc (1412-1431). Verschillende andere eigentijdse Europese conflicten hadden rechtstreeks betrekking tot dit conflict: de Bretonse Successieoorlog, de Castiliaanse Burgeroorlog, de Oorlog van de Twee Peters en de Crisis van 1383-1385. De term "Honderdjarige Oorlog" was een latere term uitgevonden door historici om de reeks van gebeurtenissen te beschrijven.