wat was de reden voor monarchen om de reformatie te ondersteunen ?

economische, politieke en religieuze redenen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk moet je zelf maken.

Antwoorden (2)

In sommige gevallen hadden de bisschoppen erg veel macht en wilden de vorst onderdanig maken, daarom steunde hij de reformatie. Soms ook als zij met een andere vrouw wilden trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de paus en andere leiders binnen de Rooms-katholieke Kerk werd de Reformatie [hervorming] wel afgewezen en bestreden,
hierbij gesteund door Rooms-katholieke vorsten onder leiding van de jonge keizer Karel V.

Als je dus tegen de keizer Karel V was, dan kon je hem goed pesten door wel voor de reformatie te zijn.
Op die manier voedde de Reformatie de politieke tegenstellingen tussen Europese vorsten en edelen, met als gevolg verschillende godsdienstoorlogen en opstanden.