Het jaar 476 markeert het einde van het Romeinse rijk.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het Oost-Romeinse Rijk veranderde in een Grieks rijk en bleef nog tot 29 mei 1453 bestaan. Ik blijf bij 476, aangezien Grieken geen Romeinen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, van het West-Romeinse Rijk (-_- )
/(_)\
/ \
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Oost-Romeinse Rijk veranderde in een Grieks rijk en bleef nog tot 29 mei 1453 bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké :)

Andere antwoorden (2)

Het hele rijk is niet in 1 keer ingestort. Het West-Romeinse Rijk is in 476 ingestort en het Oost-Romeinse Rijk bleef tot 1453 bestaan.

Het Romeinse Rijk is onder andere ten onder gegaan door:
-Aziatische- en Germaanse volkeren
-een te klein leger
-De Romeinen waren lichamelijk erg verzwakt (dat kwam door loodvergiftiging en loden pijpleidingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 476 kwam definitief een einde aan het westelijk deel van het Romeinse Rijk. Een Germaanse Generaal, Odoaker, kroonde zichzelf tot koning van Italië. Echter al aan het begin van de 5e eeuw was het West-Romeinse Rijk al verkleind door Germaanse invallen. In o.a. 410 en 455 werd Rome geplunderd door respectievelijk de Visigoten en de Vandalen. Het Oost-Romeinse rijk kwam in 1453 definitief aan het einde. De Ottomanen vestigden hun dynastie nadat zij Constantinopel hadden ingenomen. Het gegeven dat het Oost-Romeinse Rijk een Grieks Rijk werd klopt ten dele. In het oosten van het Romeinse Rijk was Grieks altijd al de 'officiële' taal geweest. Ook had de Griekse cultuur hier voor de elite in de vorm van de hellenistische cultuur al gedomineerd vanaf Alexander de Grote (356 BC - 323 BC). In feite was dit dus al een 'Grieks' rijk vanaf het moment dat de Romeinen het veroverden en is dat nooit drastisch veranderd.