Wat is het verschil tussen de neolitische revolutie en de sedentaire revolutie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

In de prehistorie werd de landbouw ontdekt omdat er behoefte was aan voldoende voedsel voor de groeiende bevolking (op diverse plekken in de wereld) zonder daarvoor elke dag op jacht te moeten. Dit was een zeer ingrijpende gebeurtenis. Het ontdekken van de landbouw zelf, wordt de Neolithische Revolutie genoemd. Belangrijke veranderingen tijdens de Neolithische Revolutie waren veranderingingen in groepsgrootte, veranderingen m.b.t. de gebruikte werktuigen, etc.

Vervolgens hadden de ontwikkelingen in de landbouw zulke grote gevolgen dat er een tweede ontwikkeling op gang kwam. Deze ontwikkeling wordt de Sedentaire Revolutie genoemd en daarmee wordt bedoeld dat mensen na de ontwikkeling van de landbouw op één vaste plek gingen wonen. Je hoeft namelijk niet meer rond te trekken om op voedsel te jagen als je zelf je voedsel kunt verbouwen.

Kortom, Neolithische Revolutie is de ontdekking van de landbouw, Sedentaire Revolutie is het vestigen op één vaste plek. Deze revoluties zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Toegevoegd na 36 seconden:
Kijk voor meer details op http://www.scholieren.com/werkstukken/30822