Hoe erg was de discriminatie tegen Joden voor 1940 in Nederland?

Was het te vergelijken met de haat die werd opgebroeid in nazi Duitsland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee absoluut niet !in het verre verre verleden ,ook nl was het ook niet zo mooi! Zelfs toen in nl al zgn godsdienst vrijheid was ,gold dat min of meer alleen voor protestanten en katholieken .maar dat was al lang niet meer aan de orde na 1900 .er was wel jaloersheid ,argwaan enz maar in de grote steden ,ging men gewoon met elkaar om ,er zal heus wel een keer iets minder fris zijn verlopen , of geroepen . Het is ons misschien niet voor testellen ,en ja het staat ook niet zo duidelijk in je geschiedenis boek, maar nl voor de oorlog was verdeeld !?ja !in socialisten ,communisten,katholieken ,protestanten ,gereformeerden . Het ging er helemaal niet zo braaf aan toe . Katholieken kochten bijna nooit hun boodschappen bij protestanten winkels ,of ja bij jode winkels !behalve stiekem op zondag (dan waren die open op grond v Gods dienst vrijheid en op zaterd dicht . Er was over en weer enorm veel argwaan ,en ongezond kliekjes denken . Zelfs ver na de oorlog kochten katholieken niet bij Simon de wit ,en protestanten bij AH (of anders om ):) dus zie het zo er werd niet gediscrimineerd .maar men was niet open naar elkaar .natuurlijk zeker in de weten schap ,kunst ,en handel deed men niet zo benepen .Was zeker niet allemaal pais en vree ,maar nee niet die haat ,die in toen in Duitsland werd opgehitst .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het eea niet te vergelijken is. De ophitsing in Duitsland was men name gericht op de "Endlösung"
De pure discriminatie in Nederland (dus niet het optreden richting de Joden) is mijns inziens onveranderd gebleven als je de Nederlandse geschiedenis er op na slaat. Joden werden al eeuwen uitgeroeid. In WO2 waren het de Duitsers die de Joden beperkingen oplegde. Daarvoor was het normaal om als Nederlander de joden te discrimineren.
Dus puur richting de discriminatie, durf ik te beweren dat het voor 1940 gelijk of zelfs erger was.

Andere antwoorden (1)

Absoluut niet vergelijkbaar met de toestand in Duitsland. Nederland is van oudsher een tolerant land en de Joodse bevolking werd volledig geaccepteerd op wat incidentele antisemitische incidenten na, want antisemitisme is van alle tijden. De Joodse bevolking voelde zich geheel veilig en hoopte intens dat dat de gebeurtenissen in Duitsland niet zouden overslaan naar Nederland. Er was niets dat er op wees dat dat zou gaan gebeuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo heb ik het ook gelezen.