Is de figuur 'Lancelot' waar onder meer Chrétien de Troyes over schrijft dezelfde als 'Lanseloet van Denemerken' uit het het Hulthemse handschrift?

Of ben ik de enige die de thema's van hoofse liefde in het Nederlandse werk en de naam natuurlijk wel veel vind lijken op de thema's uit de Engelse verhalen over Lancelot?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mogelijk berust de naam Lanseloet van Denemerken op een copieerfout: ‘Lancelot du Lac’ zou vertaald zijn als ‘Lanseloet van den mere’ en vervolgens gelezen als ‘Lanseloet van denmerc’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessant, had ik nog niet eerder gehoord.

Andere antwoorden (3)

Bij mijn weten komt Lancelot alleen voor in de verhalen over koning Arthur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voert wat te ver voor ons om het helemaal uit te pluizen, maar we hebben wel een tip. Ga eens zoeken in de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren, met de zoekwoorden Hulthemse of Lanceloet.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, dat zal ik misschien wel gaan doen, ik was alleen benieuwd of iemand het weet. Wat betekent het trouwens dat je gecertificeerd bent?
Het is inderdaad een en de zelfde.
Lanseloet van Denemarken is Lancelot geworden.
Lees Parcival er maar eens op na.