heeft iemand een goede samenvatting van de 80 jarige oorlog ?

het liefst niet te lange tekst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Heb een aardig stukje proza daar over gevonden en dat is op wikipedia. Misschien wil je wel de moeite nemen om het daar op te zoeken,dat zul je met mij constateren dat "iemand"in dit geval wiki, daar een goede samenvatting van geeft en heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf FF googlen bedoel je?
Wat een werk! Plus voor dit antwoord.
Zie bronnen, gevonden via google.

In jaartallen (laatste bron)

1517 = Luther spijkerd de 95 kritiekpunten op de kerkdeur van Witteberg
1521 = Luther wordt in de ban gedaan
1534 = Calvijn begint met de reformatie
1555 = Fillips II wordt koning van Spanje, Zuid-Italie en de Nederlanden
1566 = Lage edelen geven een smeekschrift aan landvoogdes Margaretha van Parma
1566 = Beeldenstorm breekt uit
1568 - 1648 = De tachtigjarige oorlog
1568 = Willem van Oranje probeert de Nederlanden van Fillips II te bevrijden met een huurleger
1572 = Op 11 april verloor Alfa zijn bril: verovering van den Briel door de Geuzen
1573 = Alfa moet stoppen met beleg van Alkmaar
1574 = Alfa moet stoppen met beleg van Leiden
1576 = Pacificatie van Gent
1579 = unie van Utrecht en unie van Atrecht opgericht
1581 = Acte van Verlatinghe
1584 = Willem van Oranje wordt vermoord
1588 = Republiek der zeven verenigde Nederlanden opgericht
1648 = Vrede van Münster
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tachtigjarige oorlog is de bevrijdingsoorlog van de Nederlanden tegen de Spaanse overheersing en tegelijkertijd een godsdienstoorlog ten faveure van het protestantisme tegen het katholicisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je deze samenvatting van de Tachtigjarige Oorlog leest, ben je aardig op de hoogte: http://historiek.net/tachtigjarige-oorlog-opstand-nederlanden/63289/