wat heeft de verovering van antwerpen te maken met de bloei van amsterdam?

wat heeft de verovering van antwerpen te maken met de bloei van amsterdam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker huiswerk aan't maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ja

Antwoorden (4)

Antwerpen was een concurrent van Amsterdam en nadat de Nederlanden controle over de Westerschelde kreeg, kon men het scheepsvaartverkeer dwingen naar Amsterdam te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat Antwerpen veroverd werd, werd het daar minder veilig. De Spanjaarden werden ook niet echt geliefd door de Hollanders. De toegang naar Antwerpen, de Westerschelde, werd door hen (Hollanders) afgesloten voor binnenkomend zeeverkeer. De handelaren moesten daarom uitwijken naar Amsterdam, dat daarmee een enorme impuls kreeg. Handelaren wilden niet handelen met de Spanjaarden en het was sowieso moeilijk om goederen naar Antwerpen te krijgen via zee. De rijke handelaren gingen zich vestigen in Amsterdam nadat ze uit Antwerpen waren getrokken. Gezien dit alles nam Amsterdam de functie van handelscentrum over van Antwerpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de valk van Antwerpen zijn tienduizenden protestante inwoners naar de Noordelijke Nederlanden vertrokken. Daarbij waren veel goede handelaren, maar ook kunstenaars, ambachtslieden en geleerden. Zij namen niet aleen zichzelf mee, maar ook hun netwerk.
Die instroom van talent gaf een enorme impuls aan de steden in Holland, zoals Haarlem en Amsterdam. In de 17e eeuw was de helft van de inwoners van Haarlem van vlaamse herkomst, waaronder de beroemde schilder Frans Hals.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik zelf stam af van een roemrijk geslacht van Antwerpse goud- en zilversmeden, die van Antwerpen naar Dordrecht zijn gevlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn meerdere redenen voor.
Ten eerste liep Antwerpen na de overgave van 1585 aan de belegerende Spaanse troepen leeg, omdat de Protestanten die zich niet wilden bekeren tot het katholicisme werden gedwongen te vertrekken. Er bleven nog maar 40.000 inwoners over. Daarmee ben je geen wereldstad meer.
Ten tweede waren er vanuit de noordelijke Nederlanden bevrijdingsschepen gestuurd (daar zaten ook Engelse schepen bij) die, toen bleek dat de bevrijders te laat waren en Antwerpen zich al had overgegeven, op de Westerschelde een cordon van schepen aanlegden, ik vermoed om de Spanjaarden te beletten over zee naar het noorden te gaan. Omdat een havenstad nou eenmaal afhankelijk is van verbinding met open zee, viel de wereldhandel in Antwerpen volkomen stil. Amsterdam heeft daar handig gebruik van gemaakt. Terwijl de Gouden Eeuw van Antwerpen ten einde was, begon die van de noordelijke Nederlanden.