Hoe oud werden de mensen in Mesopotamië?

Ik moet dit even weten voor een verslagje van school maar kan het niet vinden, iemand een idee?

En hoe en waar woonden ze? Ik weet dat ze in steden woonden maar, ook al in huizen 'ongeveer' zoals wij in deze tijd ze kennen? En ze woonden aan water als ik het goed heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dat is niet zo makkelijk te zeggen. Er wordt geschat dat mannen in de oudheid gemiddeld 40 werden en vrouwen 25 à 30 - dat laatste omdat zwangerschap en geboorte veel vrouwenlevens eisten. Ook een schatting is dat van alle kinderen die werden geboren ongeveer 50% (de helft dus!) de 18 niet haalden! Maar natuurlijk waren er ook mensen die "zomaar" 80 werden.
Het probleem van het schatten van de overlijdensleeftijd wordt veroorzaakt doordat skeletten niet goed op leeftijd zijn te brengen als de overledenen tussen de 25 en de 60 waren; er ontstaan dan afwijkingen van soms wel 10 jaar. Men heeft dit ontdekt bij onderzoek naar skeletten uit de Londense begraafplaats Spittalfields. Sommige waren begraven in een kist met de jaartallen van geboorte en overlijden, maar de onderzoeksmethode leverde hele andere leeftijden op. Dit geeft natuurlijk ook te denken bij het schatten van de overlijdensleeftijd van bijv. Egyptische farao's...

Toegevoegd na 4 minuten:
Mesopotamiërs leefden tussen de rivieren de Eufraat en de Tigris, maar niet iedereen woonde aan het water. Wel woonde iedereen in huizen van kleisteen: bouwstenen van in de zon gedroogde klei. De muren werden afgestreken met een pleisterlaag van gips, dat van nature in de aarde voorkomt. De huizen hadden vaak 2 of 3 verdiepingen en dus ook trappen. Er was altijd een trap naar het dak om daar 's zomers lekker koel te kunnen slapen.
Kleisteen heeft een sterk isolerende werking, vooral omdat de muren heel dik werden gebouwd (soms wel een meter of meer!). In de hete zomer blijft het binnen koel, in de koude winter juist warm. In de Arabische wereld worden nog steeds huizen op die manier gebouwd, bijv. in Egypte, Jemen en Iran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je nazoekwerk DutchDi! Hier heb ik wat aan.

Andere antwoorden (2)

Mischien heb je hier wat aan, daar staat alles over Mesopotamië. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de bijbelse personen bedoeld uit die streek (het water: Tigris en de Eufraat) , daar zaten oudjes tussen. Methusalem werd maar liefts 969 jaar oud, en zijn vader was 365 jaar.

Lees meer op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Metusalem