waarom kwam men in opstand tegen de Spanjaarden?

ik snap het niet het heeft iets te maken met 1 april ofso

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Spanjaarden hielden ons steeds voor de gek op 1 april, en toen hebben we gezegd: doe eens normaal man! en ze het land uitgeschopt.

Antwoorden (2)

Om de belastingen ,de zgn tiende penning ,we zouden nu zeggen een koopje !!!!maar men vond het toen TE veel .en ja de godsdienst vrijheid ,dat werd de kapstok .in die tijd was Spanje de verdediger vh roomse geloof .de doctrine was een geloof (katholiek )anders niet daar kreeg Willem v oranje het volk mee op de been ,maar hij was zelf nog katholiek ,het ging gewoon om de nieuwe belasting Vd nieuwe rijken de zgn tiende penning . En ja we wilde vrij zijn in Gods dienst beleving ,ook Vd corruptie Vd roomse kerk ,je kon je zonde afkopen ,om toch in de hemel tekomen (de aflaat) .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx :-)
De Nederlanden kwamen in opstand tegen Spanje om verschillende redenen:
-Ze werden onderdrukt door de Spanjaarden (voornamelijk de 'calvinisten' werden onderdrukt.
-Toen Spanje ook in oorlog kwam tegen GB raakte het geld op de zogenaamde spaanse furie, de Spanjaarden gingen toen voornamelijk plunderen in de zuidelijke Nederlanden, dit was de druppel.

Toch was niet heel Nederland in oorlog tegen Spanje, want de zuidelijke nederlanden werden weer trouw aan spanje en vormenden de Fusie van Atrecht en de andere de Fusie van Utrecht.