Wat is de oorsprong van de pentagram

Deze vraag kwam eigenlijk in me op door een andere vraag. Wat is de oorsprong van de pentagram. Wie heeft dit symbool gemaakt en met welk doeleind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het pentagram is een oud symbool. De oudste bekende pentagram komt uit het Mesopotamië en is ongeveer in 3500 voor Christus gemaakt. Het stond symbool voor de keizerlijke macht. De vijfpuntige ster wordt ook nu nog veel gebruikt als symbool voor macht, bijvoorbeeld door de VS. Maar het pentagram is meer bekend als magisch symbool.

Zo werd de appelboom door de Kelten gezien als magisch symbool, vanwege het pentagram dat te zien is als een vrucht van de boom horizontaal doorgesneden wordt.

De ware oorsprong van het pentagram, die eerder goddelijk was, werd door de jaren heen echter overtrokken en werd vooral door de kerk afgeschilderd als een zogenaamd demonisch symbool. Als onderdeel van het streven van het Vaticaan naar meer macht werden alle heidense symbolen systematisch geassocieerd met het kwaad, in de hoop zo de massa te bekeren naar het christendom.

Het meest verbazende kenmerk van het pentagram is het verband tussen zijn vorm, de vijf puntige ster, en de planeet Venus. In acht jaar tijd trekt Venus namelijk een volmaakt pentagram aan de nachtelijke hemel. In de oudheid had dit de mensen zodanig verbaasd dat Venus en haar pentagram de symbolen werden van volmaaktheid, schoonheid en de cyclische kenmerken van de lichamelijke liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens wereldgeheimen.nl:

"Het pentagram, een vijfpuntige ster, is een van de oudste symbolen die we kennen, het werd reeds meer dan 4000 jaar voor Christus gebruikt. Het woord stamt van het Griekse πεντάγραμμον (pentagrammon), hetgeen 'vijf lijnen' betekent.

Het meest verbazende kenmerk van het pentagram is het verband tussen zijn vorm, de vijf puntige ster, en de planeet Venus. In acht jaar tijd trekt Venus namelijk een volmaakt pentagram aan de nachtelijke hemel. In de oudheid had dit de mensen zodanig verbaasd dat Venus en haar pentagram de symbolen werden van volmaaktheid, schoonheid en de cyclische kenmerken van de lichamelijke liefde."

Toegevoegd na 3 minuten:
Zelf denk ik dat het symbool nog veel ouder is. In de historie (de beschreven geschiedenis) komt het teken 4000 jaar geleden dus al voor, maar het is met de driehoek en het vierkant één van de meest elementaire vormen die getekend kunnen worden met rechte lijnen en het is dus niet meer dan logisch dat een knappe kop hem op een gegeven moment ontdekt heeft.

Bovenstaande tekst verklaart wel waarom de symbolische betekenis aan het teken gekoppeld is.