Dat is best logies het waren de Adel en de geestelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Katholieken en de Protestanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Fransen: het huis Bourbon met de laatste Lodewijken en de Oostenrijkers: het Habsburgse Huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet het antwoord zijn: de kerk (RK kerk en de adel.
In Nederland waren het de regenten. De RK kerk had geen macht omdat de meeste mensen Protestant waren, en Protestanten doen niet aan macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De adel wordt teruggedrongen door de vorsten en er onstaan zogenaamde 'verlichte despoten, zoals Catharina de grote van Rusland, Frederik de grote van Pruissen en Jozef ll van het Heilige Roomse Rijk.
Deze verlichte despoten bevorderen kunsten/ wetenschappen en streven naar betrouwbare wetgeving, rechtsspraak en bestuur. Zij willen meer vader/moeder voor het volk zijn.
Ten tijde van Catharina de grote, werd het Osmaanse rijk teruggedrongen en hadden de Russen het overwicht in de Zwarte Zee en op land tot aan de Donau. De Russische Marine opereert zelfs in de Middellandse Zee.
Het Habsburgse rijk werd de dominante macht in Zuid-Oost Europa.

In feite was de macht toen in handen van de vorsten en de despoten.
12 jaar geleden
Als antwoord op deze vraag (uit een schoolboek?) moeten we denk ik iets verder terug.

Al in de middeleeuwen waren er 3 standen. De adel, de geestelijkheid en het volk. De macht lag voornamelijk bij de eerste twee. Het volk had niet zoveel te vertellen. Deze structuur is tot aan het einde van de 18de eeuw blijven bestaan. Aan het eind van deze eeuw begon het volk zich echter te roeren. Opstanden, revoluties en ontevredenheid vierden hoogtijdagen. Met de komst van een aantal liberale revoluties in o.a. Frankrijk en in de Duitse gewesten was de geest uit de fles.

Het volk was mondig en strijdbaar geworden en nam langzaam aan de macht over van de andere twee standen.

Om een kort antwoord te geven, de adel en de geestelijkheid hadden de macht in handen.