waarom zijn niet alle steden even groot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dude...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit een serieuze of een troll vraag...?

Antwoorden (2)

In de geografie kan je leren dat mensen voor bepaalde goederen verder willen reizen om die te kopen dan voor andere. Bijv voor een kast wil je verder rijden dan voor een brood. Zo zal er dan bijv om de 5 km een nederzetting zijn waar brood verkocht wordt en om de 20 km een nederzetting waar kasten verkocht worden. In die laatste nederzettingen wordt dan natuurlijk ook brood verkocht zodat er daarom alleen al meer mensen/verkopers wonen. Als je dit uitbreidt met nog meer goederen begrijp je dat de ene nederzetting groter is dan de andere.
Daarom is het ook dat in ons land sommige heel specialistische dingen alleen in Amsterdam te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grijze dat weet je helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@grijze, ik ben het eens met raamklaza, vraagsteller heeft in zijn vraag niet vermeld of het over het huidige of historische ontstaan van grote steden is. De - is m.i. dus onterecht. Compensatie +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel goed uitgelegd door Hannes.
De huidige steden zijn toch ooit ontstaan.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zelfs nu werkt het ook zo. Kijk maar naar de planning van de Noordoostpolder en later Flevoland.
Dat ligt eigenlijk best voor de hand, het heeft alles te maken met vraag, net als in de economie. Waarom heeft Apple een groter marktaandeel dan Samsung? Omdat Apple populairder is, er is meer vraag naar.
Zo is het ook met steden. Een stad heeft aantrekkingskracht, veel of weinig. Die hoeveelheid bepaald hoeveel mensen er willen wonen en hoe groot die kan groeien. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen, zoals ruimte, in fysieke zin, en stedenbouw en ruimtelijke nota's.
Trouwens, in Nederland is geen vaste definitie voor het begrip stad. Lees er meer over op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad#Definitie_stad_in_Nederland