zie hier mijn knip en plakwerk. En mijns inziens ook erg duidelijk en interessant.

Meer dan 200 jaar geleden was Prinsjesdag de naam voor de viering van de verjaardag van stadhouder Prins Willem V. Dat feest was op 8 maart. In die jaren was er een ruzie tussen mensen die van de familie van Oranje af wilden en mensen die er juist heel erg van hielden. De laatste groep, de Oranjegezinden, maakte van die verjaardag een groot feest. Waarschijnlijk heeft men daarom de dag van de opening van de Staten-Generaal ook prinsjesdag genoemd.
Waarom op een dinsdag?

Zoals boven staat vermeld staat de dag vermeld in de Grondwet. Hoe komt die daar terecht?

We moeten daarvoor terug naar het begin van de negentiende eeuw. In 1815 besloot men dat de Volksvertegenwoordiging moest bestaan uit twee kamer. Soms vergaderden de twee kamers samen. Eén van de redenen was het aanhoren van de Troonrede. Oorspronkelijk had men daarvoor de eerste maandag in november gekozen. Er werd toen overigens nog niet elk jaar een Troonrede voorgelezen. Omdat men november laat in het jaar vond verschoof men de dag later naar de derde maandag in oktober.

In 1848 kreeg Nederland zijn eerste echte grondwet en werd besloten om elk jaar een Troonrede te houden. Men koos toen voor de derde maandag in september. Dat vonden veel mensen een slechte dag. In die tijd was men nog zeer christelijk. Dat betekende dat veel mensen op zondag niet mochten werken of reizen. Om dan op maandag op tijd in Den Haag te zijn werd dus een probleem. In 1887 werd dan ook besloten om de Troonrede voortaan op de dinsdag uit te laten spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen het Koninkrijk der Nederlanden onstond in 1815, werd de naam Prinsjesdag gebruikt voor de jaarlijkse vergadering van de Staten-Generaal. Dat zijn de Eerste en Tweede Kamer.

Koning Willem I nam zijn prinsen per koets mee naar bijeenkomst op het Binnenhof. Onderweg had de bevolking de kans om de prinsen toe te juichen. En zo was de naam Prinsjesdag teruggekeerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord 'Prinsjesdag' werd al in de 17e en 18e eeuw gebruikt voor de viering van de verjaardagen van de Prinsen van Oranje. Vooral die van stadhouder Prins Willem V leidde tot grote volksfeesten. Dat kwam er ook voor zijn zoon toen die in 1813 door een opgetogen bevolking na zijn ballingschap werd ingehaald en tot koning gekroond. Mensen zijn het woord Prinsjesdag toen gaan gebruiken voor elke feestelijke gebeurtenis van een Oranje. Verjaardagen, bruiloften en dus ook voor de opening van de Staten Generaal.