Elk land heeft zijn eigen oorsprong van de naam.

Ik kon geen lijst van oorsprong van landen namen vinden, maar wel van de staten van Amerika:

Colorado komt van het spaans voor gekleurd
Louisiana is vernoemd naar een Lodewijk de 14de
Michigan betekend groot water.
Rhode Island komt zelfs van de Nederlanders die het
Het Rooyde Eylant, noemde

Toegevoegd na 5 uur:
Het zoeken naar de oorsprong van een plaatsnaam noemt men toponymie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorbeelden heb ik van wikipedia, zie link bij 'bronnen'

Andere antwoorden (1)

Frankrijk is vernoemd naar de Franken,en Nederland weer omdat ze het ook wel " de Lage Landen" noemen. Dit zijn wat voorbeelden maar je snapt het principe wel.