De seizoenen zijn gebasseerd op de draaiing van de aarde om de zon. Door de ellips vormige baan is de aarde soms verder en soms minder ver van de zon, ook is de aarde gekanteld, waardoor het ene half jaar de zuiderlijke helft dichterbij de zon staat en het andere half jaar de noorderlijke helft. De vier seizoenen zoals wij ze benoemen, lente, zomer, herfst, winter, hebben te maken met het aantal zonne-uren en de de temperatuur. Uiteindelijk zijn de keuze voor de data redelijk onbelagrijk, maar ze zijn door meerder volken bedacht. Wijzelf houden een aangepaste versie van de romeinen aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die zijn meerdere keren bedacht door bijv. de Egyternaren en de Grieken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die zijn niet bedacht, maar lente, zomer, herfst en winter zijn een vaststaand feit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die zijn er altijd al geweest.

Water is ook niet bedacht. Het woord daarentegen uiteraard wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
door de omwenteling van de aarde en de stand ten opzichte van de zon ontstaan langdurige klimaatverschillen (ca 3 maanden). Deze zijn in groepen (seizoenen) opgedeeld om beter te kunnen bepalen wanneer er gezaaid en wanneer er geoogst moet worden.