Welk middeleeuws strafwerktuig is dit?

Ik ben op zoek naar de Engelse term voor het schavot zoals ik het ken (zie afbeelding). Echter als ik zoek in het Nederlands dan komt naar voren dat een schavot een verhoogde executieplaats is en niet hetgeen wat ik me er bij voorstel.

Mij vraag is of ik er de verkeerde definitie bij heb en of de Engelse term bij jullie bekend is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dit werktuig heeft bij ons meerdere namen, zoals :schandpaal, gerechtspaal, geselpaal of kaak .
In Engeland wordt hij ook wel stock genoemd.
Nu weten we ook waar de uitdrukking: aan de kaak stellen vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke uitleg inclusief achtergrondinformatie.

Andere antwoorden (3)

Het is een schandpaal ofwel pillory.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, ik zat dus echt aan iets verkeerds te denken. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 , meer op: http://en.wikipedia.org/wiki/Pillory
Volgens mij is dit een schandpaal. Hoofd en handen er in leggen, klep eroverheen, en dan kon de terechtgestelde bekogeld worden met eieren, tomaten of wat dan ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, vergat iets: in het Engels is het scillary.

Toegevoegd na 3 minuten:
vergeet het vorige antwoord, heb de 2 woorden door elkaar gehaald! Wilde schrijven scaffold.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook jij bedankt voor je antwoord.
misschien scaffold?