Vooral door rubber.
En dat ging niet zachtzinnig.

In 1885 werd het land op de Conferentie van Berlijn toegekend aan koning Leopold II van België.
Hij maakte er zijn persoonlijke eigendom van en noemde het de 'Kongo-Vrijstaat'.
Toen kort daarna rubber een fel begeerd product werd, bracht het land een fortuin op voor Leopold, waarmee hij gebouwen oprichtte in Brussel, Tervuren en Oostende.

..........een waar schrikbewind, gekenmerkt door brutale dwangarbeid en meedogenloze repressie. Arbeiders die de opgelegde quota niet vervulden of die de onmenselijke werkomstandigheden ontvluchtten, werden zwaar bestraft, vaak mishandeld - tot het afhakken van de handen toe - of zelfs standrechtelijk gefusilleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat waren schrikbarend vaak kinderen, wiens handen werden afgehakt omdat er niet genoeg rubber geproduceerd werd :O