Het eiland Aruba is een tijdje in handen van de Engelsen geweest. tot het jaar 1816. Maar in welk jaar begon het? 1805 of 1807?

Ik ben me nu aan het verdiepen in Aruba en de geschiedenis en cultuur van het land.
Op Wikipedia staat op de hoofdpagina dat Aruba eigendom van de Britten was van 1807 tot 1816, maar als ik op 'Geschiedenis van Aruba' klik staat er dat ze van 1805 tot 1816 engels bezit waren!

En op de Engelse Wiki staat er van 1799 tot 1802 en 1804 tot 1816???!!! o.0

En zo kom ik op verschillende sites verschillende jaartallen tegen! Ik snap er niks meer van!

Weet iemand de juiste jaartallen en de juiste site?

Alvast heel erg bedankt! :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op de officiële website van Aruba staat 'In 1805 namen de Engelsen het roer kort over, maar in 1816 ging de macht alweer naar de Nederlanders.'

Ik denk dus dat je ervan uit mag gaan dat de 'bezetting' in 1805 begon.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :D
Volgens wikipedia is het 1807.
Bronnen: