Hoe kun je achter komen,dat de soldaten die begraven zijn op een amerikaanse militairen begraafplaats met jou achternaam je familie kan zijn?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Denk dat je dan je stamboom eens moet uitspitten, dan moet het heel gemakkelijk zijn om vast te kunnen stellen of het familie van je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
wilde ik ook voorstellen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daaraan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stamboom onderzoek begint vaak bij je eigen familieleden. Bij hun kun je kijken tot hoever hun herinneringen gaan, daarna zal je voor het terughalen van je (verre) voorouders gebruik moeten maken van de gemeentearchieven en genealogische databanken die je (ook) vaak op internet kunt vinden.
Mocht je interesse hebben, kun je op onderstaande link wat meer info vinden:
http://www.cbg.nl/
Je kunt ook op de begraafplaats navragen of er adressen zijn van nabestaanden(als ze die geven) en van daaruit gaan zoeken
12 jaar geleden
In principe zal de manier waarop je dat moet aanpakken, niet zoveel verschillen, van de manier om te weten te komen, of je familie bent van een nog levend persoon.
Ook in het geval van de overleden militair(en), zul je dat toch via de familie moeten doen. Zoiets vergt een hele uitzoekerij, en of het je gaat lukken, zal ook afhangen, van hoe belangrijk die kennis voor je is.

In het algemeen geldt bij dit soort zoektochten, dat het uiteindelijke resultaat ook zal afhangen van je naam. Als je achternaam "van Wijckerdaal de Ranitz" is, ben je er sneller uit, dan wanneer je "Kok" of "de Vries" heet.

Maar je moet ergens beginnen, en dan is de ABMC een goed startpunt. Ze zullen je daar graag helpen, met een advies.

Wat is de AMBC?
"Dit is een in 1923 opgerichte onafhankelijke instantie van de uitvoerende macht van de Amerikaanse overheid. De commissie is verantwoordelijk voor het gedenken van de prestaties van de Amerikaanse strijdkrachten waar zij gediend hebben door het oprichten van waardige gedenktekens, het ontwerpen, bouwen, besturen en onderhouden van permanente Amerikaanse begraafplaatsen en gedenktekens buiten Amerika; het toezicht houden op het ontwerpen en bouwen van militaire Amerikaanse monumenten in het buitenland door andere Amerikaanse ingezetenen en organisaties, zowel privé als publiek en het bevorderen van het onderhoud van deze monumenten en gedenktekens door sponsoren"
(citaat van de Margraten-website)

Dit is de website van de AMBC:
http://www.abmc.gov/home.php
Je vindt er gigantische databases, en je kunt heel makkelijk contact opnemen (links in de tabs: "contact us")
Stel daar deze vraag, vertel om wie het gaat, en vooral waarom je het wilt weten. Je zult zeker antwoord krijgen.

Veel succes!