Is het waar dat de Nederlanders als aller eerste voet in Amerika zette?

Toegevoegd na 24 minuten:
Voor iedereen die antwoord: Alvast bedankt!!! :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (11)

Nee, de indianen waren daar al veel eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men wist nog ni eens da amerika bestond voordat c. columbus het ontdekte, maar er waren indianen dus zij waren de eerste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vzv bekend waren de vikingen er al veel eerder.
Ook gaat het verhaal dat egyptische farao's coke in hun haren hadden (drugs dus, alleen toen niet verboden). Coke komt vzv bekend alleen voor in zuid amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stimmt :) coke en hasj
1ste 2 antwoorden kloppen, maar toch wil ik even toevoegen dat er toen nog lang geen Nederlanders waren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het schijnt dat de vikingen nog eerder waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk die antwoorden dat het Indianen zijn. Maar dat klopt natuurlijk ook niet helemaal he. Zo hebben wij ze genoemd omdat we dachten dat we in India waren...

Native Americans of indígenas is beter als naam.

Deze mensen zouden trouwens uit Oost-Azië zijn gekomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorspronkelijke bewoners van Amerika is toch ook goed in plaats van dat Engelse woord ervoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan ook natuurlijk. Maar ik vind Native Americans wel beter klinken.
Nee dat is niet waar. Zoals eerder gezegd waren de inheemse stammen eerder, maar vanuit Europees perspectief is Amerika ontdekt door Christoffel Columbus (zie link 1). Hij was in Genua geboren, maar ontdekte namens Spanje Amerika. Overigens was hij niet de eerste Europeaan die voet zette aan Amerikaanse bodem. De IJslander Leif Eriksson (zie link 2) viel die eer te beurt. Over de precieze details is weinig zeker, maar het meest aannemelijk wordt de Saga van de Groenlanders geacht.

Deze Saga beschrijft dat Amerika ontdekt (gezien) werd door Bjarni Herjolfsson, in 986. Hij was op reis geweest van IJsland naar Noorwegen, en hoorde daar dat zijn vader vertrokken was naar Groenland. Hij besloot hem achterna te varen, miste het land, en stuitte op de kust van een onbekend land (Noord-Amerika), waarna hij omkeerde en naar Groenland voer. Hij is niet daadwerkelijk geland op Amerikaanse bodem.

De Nederlanders zijn na de ontdekking van Amerika wel de zee overgestoken om daar een kolonie (Nieuw Nederland; zie link 3) te stichten, maar zijn er later vertrokken cq verdreven. Bijvoorbeeld New York is hier een blijvend resultaat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen die als eerste naar Amerika gingen, kwamen uit siberië en zijn via alaska overgestoken (toen zat het nog aan elkaar). Ik weet niet precies hoe dit allemaal zit, maar deze nomaden zijn wel uitgegroeid tot de indianen. De wel bekende ontdekker van Amerika was Christoffel Columbus (zie link), tenminste de ontdekker voor het toen al zeer ontwikkelde europa. Christoffel was spaans.

Wat je mischien wel bedoelde is dat het hedendaagse manhattan is verkocht door de nederlanders aan andere mensen voor idioot weinig geld, ergens in de buurt van een 60 gulden. Tegenwoordig is dit het hart van New York. (zie link)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manhatten is "verkocht" onder druk aan de Engelsen voor wat geld en toch ook Suriname? Of waren het nou gebieden in Indonesië?
Nee, waarschijnlijk (daar is nog steeds geen absolute wetenschappelijke zekerheid over) waren Noord-Aziaten de eerste ndie het Noord-Amerikaanse continent betraden.
Tijdens de recentste ijstijd (116.000 tot 11.500 jaar geleden) was het zeeniveau in de Beringstraat dermate laag, dat mensen en dieren van Azië naar Noord-Amerika konden trekken. Op die manier konden de eerste mensen vanaf Siberië Alaska en dus Amerika bereikten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al gezegd, de Nederlanders waren er niet als eerste maar Nederlander zijn wel de "founders" ofterwel grondleggers van de steden. Manhattan is door Nederland gekocht, volgens mij voor een luttel bedrag.
New York is gesticht door Nederlanders. Heette voorheen ook Nieuw Amsterdam.

Door heel New York zijn de Nederlandse invloeden nog terug te vinden, een paar voorbeelden:

Brooklyn is een verbastering van Breukelen.
Yankees is een verbastering van Jan Kaas
Dollar komt van het woord Daalder.
Santa Claus van het woord Sinterklaas ondanks dat ze daarmee de kerstman bedoelen.
Harlem van Haarlem
En straatnamen met Holland en Stuyvesant (van Peter Stuyvesant) komen erg veel voor.

En wat je ook nog terug ziet, kijk maar eens bij de aftiteling van films, hoeveel Nederlandse achternamen je terug vindt, ondanks dat het Amerikanen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoals ik zei:
Nederlanders hebben een groot aandeel gehad in het veroveren en bedriegen en wegkapen van land van de oorspronkelijke bewoners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Helemaal mee eens. Maar ik snap de motivatie van de min niet.
Lees hier maar eens alle informatie over de
oudste bewoners van Amerika.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudste_bewoners_van_Amerika

Maar het is wel waar dat Nederlanders een groot aandeel hebben gehad in het veroveren van het land en het uitroeien van de oorspronkelijke bewoners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke rol hebben Nederlanders dan gespeeld in de uitroeiing van de Natives en bij de verovering. Het waren sinds 1776 toch Amerikanen die in dit gebied woonden. De meeste en belangrijkste Indiaanse oorlogen speelden zich af tussen 1840 en 1890. Ik zie het verband met de Nederlanders niet echt helder.
nee zeker niet, want dan had er wel het oudste belastingkantoor van amerika gestaan op die plek.

nee het waren de Vikingen die als eerste buitenlanders voet op amerikaanse bodem zette.