wanneer gingen mensen voor het eerst hun tanden poetsen?

En waarmee poetsten ze hun tanden dan? En werkte dat ook redelijk?
(Deze vraag bedacht ik inderdaad tijdens het tanden poetsen xD)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De Oude Egyptenaren poetsten hun tanden met een stokje waarvan het uiteinde tot een kwastje was gekauwd. Hun "tandpasta" was natron, een soort zout, dat, als ze rijk waren, werd vermengd met bijv. mirre. Dat dat niet altijd even goed werkte blijkt uit de gebitten van mummies. De belangrijkste reden voor tandbederf in het Oude Egypte was het zand dat in het brood terechtkwam en, terwijl het brood werd gekauwd, de tanden en kiezen afsleet, zodat het glazuur verdween en het gebit kwetsbaar werd voor gaatjes.
Vanaf de tijd van Amenhotep III (dan zit je ong. 1390-1350 v.Chr.) was er nog een andere reden voor tandbederf, omdat er toen steeds meer etenswaren werden gezoet met honing - en daar krijg je ook gaatjes van. Amenhotep III zelf had een verschrikkelijk gebit, met veel ontbrekende tanden en kiezen waarvan de wortels waren gaan ontsteken. Hij moet ontzettend veel pijn hebben geleden!
Het schijnt dat de Babyloniërs hun tanden poetsten door op een stokje te kauwen, net als de Grieken en de Romeinen. De Chinezen ontwikkelden rond 1600 v.Chr. een tandenborstel. "Onze" tandenborstel is Brits en werd rond 1780 gemaakt door ene meneer William Addis of Clerkenald. Helaas heb ik voor dit laatste alleen een Engelstalige link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig antwoord! +

Andere antwoorden (3)

Mensen poetsen al heel lang hun tanden. Alleen niet met tandpasta maar bijvoorbeeld met zand. Wij weten niet of ze in de oertijd hun tanden niet poetsten. De Egyptenaren deden het in ieder geval wel.
Tanden poetsen was vroeger ook belangrijk. Want een rottend gebit is heel pijnlijk en stinkt. Zij hadden vroeger wel een voordeel: ze snoepten geen (en later in de negentiende eeuw heel weinig) suiker. Dat was beter voor de tanden.
Wil je een mooi en gezond gebit hebben, dan zul je je tanden moeten poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Mao hoef je je tanden niet te poetsen.
Hijzelf spoelde zijn tanden met thee.
Hij vond poetsen overbodig. 'Een tijger poetst zijn tanden nooit en kijk eens wat een sterk en scherp gebit hij heeft' placht hij te zeggen als hij commentaar kreeg.
De tandenborstel bestaat waarschijnlijk zo'n 400 jaar. Als tandpasta werd b.v. zout gebruikt en later tandpoeder (vnl gemalen krijt).
Voor die tijd gebruikte men natuurlijk wel tandenstokers of kauwde men op twijgjes of kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat mijn moeder in haar jeugd, jaren '20/'30 van de vorige eeuw, haar tanden met zout poetste omdat tandpasta te duur voor hen was. Maar tandpasta bestond toen al jaren.
Het schijnt dat dat poetsen met zout goed werkte voor wat betreft het schoon worden van het gebit maar of het nou zo goed voor het glazuur was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keltisch zeezout is goed voor je tanden, je glazuur en je mondflora. Keltisch zeezout wordt al op een duizenden jaar oude methode gewonnen in de Guerande, het zuiden van de Bretagne. Het bevat 84 of meer mineralen of sporen van mineralen. Een zoutoplossing van dit Keltisch zeezout is voor 98% gelijk aan menselijk bloed en kan dan ook voor bloedtransfusie worden gebruikt.
Spoelen met een natriumbicarbonaat (baking soda) geeft je ook een juiste mondflora. Daarna gewoon doorslikken want dat is goed. Baking Soda wordt ook als middel tegen kanker ingezet.