Waarom had/heeft Amerika zo'n hekel aan de communisten?

Zelfs voor de Tweede Wereldoorlog al, waar komt het vandaan, zoveel verschillen de ideologieën toch niet van elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus democratie en communisme lijken op elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoelde meer het nationalisme en het communisme. Die hebben veel punten van overeenkomsten.

Het beste antwoord

De VS hebben een kapitalistische ideologie die lijnrecht tegenover de communistische ideologie staat. Kapitalisme vs Communisme.

Toegevoegd na 6 minuten:
Met lijnrecht bedoel ik aan de ene kant het individu die door te ondernemen winst kan maken en eigen bezit kan opbouwen tegenover geen eigen bezit maar bezit van iedereen met het idee dat iedereen dan gelijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1936 werd Roosevelt al een 'vuile communist' genoemd. Was het kapitalisme toen al zo groot in Amerika?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, communisme is een relatief moderne ideologie die begon met "Das Kapital" van Marx. Tijdens de gouden eeuw was men ook al behoorlijk kapitalistisch al had niet iedereen de kans om rijk te worden...

Andere antwoorden (3)

Amerika heeft zichzelf altijd bestempeld als een land met veel vrijheid. Communisme is eigenlijk het tegenovergestelde van vrijheid, dus je begrijpt wel dat dat niet lekker zit bij Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerika stond/staat voor vrijheid, het communisme staat voor gelijkheid. En in de praktijk staan deze twee 'gedachtestromingen' lijnrecht tegenover elkaar. Al vanaf het begin van het communisme, 1928 als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast was Amerika ook bang dat het communisme veel terrein zou winnen.