Was er in de middeleeuwen al bekend dat er 7 dagen waren in een week?

Toegevoegd na 46 seconden:
Was er in de middeleeuwen al bekend dat er 7 dagen waren in een week?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

ja al lang daarvoor zelfs, zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het eerste deel van de bijbel Genesis,die toch al wat langer bestaat dan vanaf de middeleeuwen, kun je lezen dat de week zelfs toen al uit 7 dagen bestond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heeft later Napoleon Bonaprte nog een eind aangemaakt. Zo werd de meter 100 centimeter, het ons de 1/10e kilogram, werd de klok 10 uren/dag linksomlopend en ook de week 10 dagen lang. (!)
Waarom de 10-daagse werkweek met 10 maanden in het jaar maar weer razendsnel teruggedraaid werden is een heel bizar verhaal, maar het komt erop neer dat het échte ezels waren die aan Franse generaals moesten uitleggen dat er toch echt 6 dagen in een week gaan en er daarna een rustdag noodzakelijk is omdat anders ons hart niet meer normaal zal functioneren. Ik heb hier voor de basisschool ooit eens een wetenschappelijk scriptie voor gemaakt die door de jongens en meisjes met ontzag werd begroet. Dat stukje "Astrologie" met de uitvinding van de kalender vind je hieronder 'bron' en leest ondanks de gortdroge stof toch weg als een spannend jongensboek:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorsprong van de zevendaagse week ligt in India. Het principe werd overgenomen door o.a. de Babyloniërs, de Kanaänieten en de Joden. Historici menen dat de Indiërs tot 7 dagen kwamen omdat er 7 zichtbare hemellichamen zijn (zon, maan en de 5 zichtbare planeten Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus), andere gaan ervan uit dat voor 7 is gekozen omdat 4x7=28 het dichtst bij een maanmaand ligt, die 29,5 dag duurt.
Veel culturen hadden een week die langer of korter duurde. De Oude Egyptenaren kenden maanden van 3x10 dagen; een week duurde dus 10 dagen en wordt daarom ook wel een decade genoemd. Zoals al opgemerkt voerde men tijdens de Franse Revolutie ook decaden in. Bali, Java, Litouwen, Rome, de Sovjet Unie, allemaal hanteerden ze een week die niet 7 dagen duurde. Door de westerse suprematie over de wereld wordt nu (vrijwel?) overal de zevendaagse week gebruikt.
Zie de link voor meer informatie.