Hoe oud is de plaats namen (namur) in Belgie.

De romeinen hebben namen ook in handen gehad maar in welk jaar is deze stad nou ontstaan.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het exacte jaartal is niet bekend, maar dateert wellicht van voor de aanwezigheid van de Romeinen (vanaf 52 voor onze jaartelling)
De naam Namuco is gedocumenteerd vanaf de 6e eeuw.

Namur se prononçait Namor en latin inversion de roman les fondateurs de la cité. Namur tirerait son nom du dieu gaulois NAM, selon la légende. Pendant la christianisation de la Gaule, Saint Materne aurait annulé ce culte et rendu NAM muet, nam mutus, d'où le nom donné au lieu, Namur. Plus réaliste, l'origine serait la propriété (suffixe celtique -uco) de Namo, anthroponyme gaulois. L'origine exacte du nom de la ville reste toutefois sujette à maintes discussions. La première mention de la ville, "Namuco", sur une monnaie, remonte à la période mérovingienne, autour du VIe siècle .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan dat Franstalige stuk heb je ook niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het blijft vaag.

Andere antwoorden (1)

In de ijzertijd was Namen ook al bewoond en waarschijnlijk de hoofdstad van de Atuatuci stam.
Kennelijk ook een Keltische handelsnederzetting, volgens weer een andere site, maar bij gebrek aan geschreven bronnen is er niet veel met zekerheid over te zeggen.