Wat betekend D-day in de 2de wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de dag toen de invasie begon in Normandië ps in Nl noemde men het dolle dinsdag ,de Duitsers raakte een btj in paniek en reageerden extra agressief op alles

Antwoorden (6)

De term D-Day wordt in de krijgsmacht gebruikt om simpelweg de dag aan te duiden waarop een aanval of operatie gepland is, maar het refereert meestal aan de landing in Normandië op dinsdag 6 juni 1944. Deze landing was het begin van de bevrijding van West-Europa. In Oost-Europa waren de Duitsers al aan het verliezen van de Sovjet-Unie. Dit is de grootste invasie die er ooit is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord dank je!
Bedoel je waar de "d" voor staat? Voor zover bekend heeft die verder namelijk geen betekenis. Het is gewoon een naam, meer niet. Sommige mensen geven het woord de betekenis ''decision day"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D-Day betekent of staat voor 'Decision'-day oftewel de dag van de beslissing !

groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D day van De dag dacht ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste dag van Operatie Overlord (6 juni 1944) wordt vaak aangeduid met 'D-Day', een term die vaak wordt geassocieerd met de hele operatie.

Operatie Overlord was tijdens de Tweede Wereldoorlog de codenaam voor de invasie door de westerse geallieerden in het door Duitsland bezette West-Europa. Operatie Overlord begon op 6 juni 1944 en eindigde op 25 augustus 1944, toen Parijs werd bevrijd.

De operatie startte met luchtlandingen en een massale amfibische aanval in de vroege morgen van 6 juni. Na de landing werd allereerst gepoogd het Normandische bruggenhoofd te behouden en uit te breiden. Diverse operaties werden hiervoor ondernomen en tijdens Operatie Cobra braken de geallieerden definitief door de Duitse linies. Toen de Duitsers in de val kwamen bij Falaise, was de strijd in geallieerd voordeel beslist. De weg naar Parijs lag open en de Franse hoofdstad aan de Seine werd ingenomen.

Men beschouwt de bevrijding van Parijs over het algemeen als het einde van Operatie Overlord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De termen D-Day en H-Hour worden gebruikt om respectievelijk de dag en het uur aan te duiden waarop een operatie zal plaatsvinden. De letters zijn afgeleid van de Engelse woorden waarvoor zij staan: "D-day" voor "decision day" en "H" voor "hour" (uur). Net zoals het uur "U" in het Nederlands. Er is slechts één D-Day en één H-Hour voor alle deelnemende troepen die aan dezelfde operatie deelnemen. Het spreekt voor zich dat H-hour plaatsvindt op D-Day. De term D-Day heeft geen bijzondere betekenis. Er worden echter wel vele betekenissen aan gegeven, zoals Decision Day (Beslissingsdag) of Disembarkation Day (uitlaaddag) of demolition day.