In tegenstelling tot wat algemeen word aangenomen waren veren op het hoofdtooi helemaal niet zo gebruikelijk. Slechts een paar tribes (zoals de Sioux en Cheyenne) droegen zo'n tooi. Ze werden gebruikt in oorlogstijd en voor ceremoniële redenen.
Niet iedereen mocht ook zomaar de veren dragen, je moest ze verdienen met dappere daden.
De meest gebruikte veer was die van de adelaar, dat was de grootste en machtigste vogel. Het was een eer ze te mogen dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De veer wordt naast de huidbedekking van vogels ook nog een symbolische betekenis toegekend.
Zo associëren de indianen veren met lucht en adem.
Bronnen:
fremar
13 jaar geleden
Ze dachten: beter op ons hoofd dan in ons achterste...

Als versiering.
En als herkenbaarheid van de stam.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.maruscha.nl/marus/indianen_main.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werd puur als versiering gebruikt. De meest invloedrijken binnen een stam kregen vaak de meeste veren. Na de ontdekking van de Indianen verspreide deze veren-gewoonte zich over veel andere stammen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een oude vorm van een zonnebril. De veer in hun haren blokkeert een strook zon, vandaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niks te maken met symbol en versiering maar met bijgeloof ze geloofde namelijk dat je als je dingen van dieren droeg net zo snel, sterk, dapper werden als die dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook een bron?