Het eiland Texel is pas op 20 mei (dus ruim na de capitulatie) bevrijd van de Duitse bezetting toen de Canadezen op het eiland aankwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij zaten er ook Russen, ik denk uit Georgië, op Texel. Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt: kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Opstand_van_de_Georgi%C3%ABrs

Andere antwoorden (3)

het noorden boven de Waal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat weinig mensen weten, is dat na de bevrijding gevluchte Duitse soldaten naar Schiermonnikoog zijn gevaren. Voor de eilandbewoners kwam er pas een einde aan de oorlog op 11 juni 1945.
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Waren dat wel Wehrmacht soldaten? Ik dacht eerder dat het b.v. SD-ers, SS-ers, e.d. waren die naar Schiermonnikoog waren gevlucht. De soldaten waren toen al weg. Voor het SS- en SD tuig was de bevolking juist bang voor. Juist na april/mei 1945 was de angstigste periode op Schiermonnikoog. Van de Wehrmacht hadden de bewoners weinig of geen last. De commandant wilde een goede verhouding met de bevolking.
Om Nederland te bevrijden moesten de geallieerden 3 belangrijke steden inpalmen nl. Eindhoven, Nijmegen en Arnhem, omdat elk van deze steden bevatte een brug.
Arnhem was de laatste de brug die moest ingenomen worden, achteraf was er nog één brug die hen spreidde van Duitsland. Dus strategisch gezien was Arnhem het laatste plaats dat bevrijd moest worden zodat Nederland bevrijd was.