Waarom liep het mes van de guillotine in de Franse Revolutie schuin af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!!

Antwoorden (11)

Denk zodat het beter snijdt, anders knalt het op de nekwervels en is het hoofd er nog niet af, en dat zou vervelend zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opdat het mes beter door de hals zou snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snijbeweging effect.

Van een kant naar de andere kant snijden werkt beter dan van bovenaf hakken met een mes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel nuttig antwoord
dat gaat veel sneller dan als het recht is. anders remt het af. probeer het maar eens met een appel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het mes schuin afloopt dan is er dus meer kracht op de eerste 'kant' die de nek raakt, en meer kracht betekend meer kans dat het mes door de nek heen gaat (Wat het hele idee was).

Probeer zelf maar, iets doorsnijden werkt veel beter als je een mes van kant naar kant doet, dus je mes eerst schuin houden. Dan staat er meer kracht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan snijd het mes als het ware.
Als hij recht op het hoofdvalt, dan drukt het mes meer door de nek. Als het mes schuin afloopt, dan wordt er een soort snijbeweging gemaakt.

Afbeelding hieronder maakt het wat duidelijker (hoop ik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx
Je kunt het vergelijken met als je met een tafelmes je boterham probeert door te snijden door het recht naar beneden te drukken. Het is juist de dwarse beweging die je mes doet snijden. Een mes is te vergelijken met een zaag, maar dan met minuscule tandjes; zonder zijwaartse beweging snijdt het niet. De zijwaartse beweging bij een guillotine is dan wel klein, maar het mes ontwikkelt door zijn val genoeg kracht om dat te compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de geguillotineerde nog leeft als het mes gevallen is , is hij vrij man . En dat risico wilde men niet lopen . Schuin geslepen glijdt hij er soepeltjes doorheen. Je mocht ook vragen of je met je gezicht omhoog of omlaag mocht liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante toevoeging! Bij mijn weten hadden de ...eh...lijdend voorwerpen hun handen op de rug. Is er een geval bekend waarbij de persoon verkoos het mes te zien neerdalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan haast niet geloven dat je nog leeft, nadat een zwaar ijzeren voorwerp (scherp of stomp) van een paar meter hoog op je nek is geklapt. Maar goed, wellicht zijn er enkelen geweest die zo'n stunt hebben overleefd. Maar hoezo waren die personen dan vrij om te gaan? Lijkt me dat als je ter dood bent veroordeeld, dat ze het dan gewoon nog eens proberen of wellicht met een andere aanpak. Was hier een wet voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het overleefde was je wettelijk vrij . Dat is in de VS ook , als je de elctrische stoel overleeft . Er is 'n film over gemaakt . Ik weet de naam niet .'n heel ontroerende film . Ik heb gehuild bij de ontknoping . Kijk 'ns op Google . Het betreft 'n kolossale neger , 'n oermens . Stuur me maar 'n privebericht als je het niet vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The Green Mile bedoel je. Die neger ging dood. Hele goeie film wel ja, zoeentje die je gewoon gezien moet hebben. Maar heb je er misschien een link van of zo? Ik wil er wel meer over weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar , ik heb in m'n collectie video's gekeken, maar hij zit er niet bij .Ik beloof je dat als ik iets vind ,het je laat weten . groetjes Yann
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf aan 't zoeken ondertussen, maar het lijkt erop dat ze in elk geval in Amerika gewoon doorgaan tot iemand echt dood is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_en_Ethel_Rosenberg Voor Ethel hadden ze 3 pogingen nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar , ik heb de video van "the green mile " gevonden . Als ik je van dienst kan zijn , zeg het maar .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, die video. Die heb ik zelf ook wel :P Maar de film zit voor een groot deel nog wel in m'n hoofd. Kijk de scène waarin de neger wordt terechtgesteld maar eens. Volgens mij krijgt hij meer dan één stroomstoot, omdat het niet zo wil lukken omdat die ene eikel de spons niet nat heeft gemaakt.
snij maar eens een prei zonder het mes te bewegen maar alleen naar beneden te drukken dit gaat zwaarder dan dat je het mes van voor naar achter beweegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de Franse arts Joseph-Ignace Guillotin, toenmalig lid van de Franse volksvertegenwoordiging, succesvol wetsvoorstellen indiende die de doodstraf zowel voor iedereen gelijk als humaan maakte. De invoering van het schuine mes is gestimuleerd door Lodewijk XVI, die er later zelf door onthoofd werd.

Door het schuine mes treft het bij de inslag een kleiner oppervlak, waardoor de snelheid minder wordt afgeremd en het hoofd iets sneller wordt afgesneden.

Het Franse ontwerp uit 1792 werd in 1872 aangepast met o.a. een kleiner, zwaarder mes. Niet alleen in Frankrijk maar ook in Nazi-Duitsland zijn veel veroordeelden geëxecuteerd door middel van de valbijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk iemand die een mooie executie op prijs stelt! Nee hoor, onzin. Ik vind de doodstraf even onherroepelijk als afschuwelijk maar gezien de verhalen over al dan niet legale executies die ik regelmatig aanhoor denk ik dat een technisch perfecte onthoofding het minste leed veroorzaakt, vergeleken bij andersoortige executies. Een dodelijke injectie lijkt netter maar blijkt vaak broddelwerk op te leveren met onnodig leed tot gevolg. En verder heb ik in de keuken wel wat ervaring met goed scherp geslepen messen. Hou het snij-oppervlak klein als je inzet. Daar hou je het mes beter mee op koers en op snelheid. Dat is ook het principe van het schuine mes van de guillotine.
Snij maar eens een beetje harde worst door met het mes er haakt op, en dan nog een stuk met het mes schuin en voel het verschil.

In het tweede geval ga je er beduidend makkelijker en met minder kracht doorheen. Een guillotine kun je nu eenmaal niet 'aandrukken', je moet het puur van de zwarrtekracht en het gewicht hebben, dus is het mes schuin plaatsen de meest logische methode om een beetje snel en efficient te kunnen snijden, zonder 'stuiters'.