Ik heb het moeten opzoeken, en dit is wat ik tegenkwam:

"
Een bieleman (bijlman) is een man die voorop loopt in optochten van schuttersgildes. Bielemannen zijn een folkloristisch overblijfsel uit het verleden. De traditie wordt in ere gehouden door ze te laten meelopen in optochten tijdens feestweken en kermissen in het zuiden en oosten van Nederland.

In het verleden was de functie van de Bielemannen om met hun bijlen eventuele hindernissen uit de weg te ruimen. Doorgaans dragen ze een kolbak, een zware baard, een leren voorschoot en een bijl met een lange steel. In vroeger tijden hadden de bielemannen het recht om huizen te doorzoeken naar dienstmeisjes, tegenwoordig houden ze het bij het omhelzen van toeschouwsters. Bielemannen vertonen veel overeenkomsten met wildemannen of hommes-sauvages die processies, zoals die van Sint-Evermarus te Rutten) en optochten (Malmédy) voorafgaan.
"

Overgenomen uit Bron.

Wat dat met snoep onder de takken te maken heeft, zou ik niet weten. Welke takken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was net bezig exact het zelfde antwoord te geven. Wat ben je toch belachelijk snel calculator
Ik heb ook nog een foto gevonden en begrijp ook niks van de snoepjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even scrollen op de toegevoegde link en dan is het verhaal van de Bielemannen te lezen.
Als ik het goed begrepen heb dan worden de snoepjes voor de takken in de plaats gelegd.

De Bielemannen

Tijdens de Hummelose kermis en het Zelhemse septemberfeest worden nog steeds oude gebruiken in ere gehouden. Zelhem viert nog steeds de Kleine Schutterij. Het is een oeroude traditie voor de kinderen van groep 8 van de openbare basisscholen. De jongens zijn tijdens de optocht verkleed als 'bieleman'. Zij moesten in vroegere tijdens de optocht de weg vrij banen voor de schutters en de vaandelzwaaiers. (url Hummelo zie links-pagina)

Bij de dorpsbewoners wordt in de vroege ochtenduurtjes een coniferentakje voor de voordeur gelegd. Het is de bedoeling dat de bewoner er een beetje snoep of fruit voor in de plaats legt. Rond 8.30 uur komt de optocht voorbij met de bielemannen voorop met bolderkar, om de oogst binnen te halen. Daarachter de vaandelzwaaiers en schutters. Daarna de bloemenmeisjes met witte jurken, versierd met fleurige bloemen.

Na het binnenhalen van 'de oogst' wordt voor het gemeentehuis door enkele kinderen het vaandel gezwaaid voor de burgemeester. Ze worden door de burgemeester toegesproken en bedankt. Hierna gaan de kinderen naar de feesttent. Daar worden wedstrijden gehouden wie de beste buksschieter van het jaar zal worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Bijlmannen maken de weg vrij door takken weg te halen die een hindernis vormen voor de optocht die volgt.