Hoe kan een land weer ontdekt worden als het al bewoond is? De bewoners blijven toch de eerste ontdekkers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste bewoners zijn inderdaad theoretisch gezien de ontdekkers.
Als we bijvoorbeeld naar Amerika kijken dan heeft Columbus het ontdekt, daar er nog geen geciviliseerde stammen woonden, dwz. volgens algemene normen aangepast.
Natuurlijk waren er al veel eerder mensen geweest, maar men eiste het land niet op zoals Columbus ( die dacht overigens dat het India was, en is dat blijven geloven tot zijn dood).
Met de "ontdekking"van een land , kon een ontdekker het land opeisen voor zijn heerser, en kon deze heerser (meestal een koning) de inwoners tot de zijne maken.
Daarmee werd het land dus gekolonialiseerd.
Dat gaf het land waar het ontdekte land bij hoorde meer macht, meer inkomsten en meer aanzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De westerse wereld was - en is vaak nog steeds - zo arrogant om te denken dat de enige juiste leefwijze die is, die wij in het westen hebben.

De oorspronkelijke bewonders van Amerika, Afrika, Australie, die werden niet eens gezien als mensen.
Vandaar de uitroeiiing van de Indianen, de slaverij, de onderdrukking van de Aborigines.

Lange tijd werden de Aborigines door de blanken beschouwd als het toppunt van "achterlijkheid". Tegenwoordig heeft men een minder beperkte kijk op wat de waarde van een cultuur uitmaakt en is er veel meer waardering gekomen voor, bijvoorbeeld, de kunst en de mythologie van deze volkeren.

Maar als ze ergens wonen waar bijv. uranium gevonden is, dan telt dat nog steeds zwaarder
dan de mensen.