De Nationale Vergadering in het eind van de 18e eeuw.

Was die net zo democratisch als de huidige Tweede Kamer? Wat zijn verschillen in deze twee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nee. de volksvertegenwoordiging wordt rechtstreeks door de gehele stemgerechtigde nederlanders gekozen.
de volksvertegenwoordiging aan het eind van de 18e eeuw werd gekozen door een zeer beperkte happy few. strikte voorwaarde was: geld en/of aanzien. de gewone man/vrouw kwam er niet aan te pas.
Bovendien heeft nu in principe iedereen (bij gebleken geschiktheid) evenveel kans op de macht. dat was toen wel anders. de uiteindelijkemacht lag meestal bij een zeer selecte groep uitverkorenen (adel bijv)