Ontdekte of bevoer da Gama de zeeweg naar India als eerste?

Mijn geschiedenisleraar heeft ons in een schema ontdekkingsreizigers laten opschrijven. Er staat dus tussen:
Wanneer? 1497
Wie? Vasco da Gama
Wat? De zeeweg naar India
Op wikipedia staat echter dat Vasco da Gama deze zeeweg alleen maar als eerste bevoer maar dat de route allang bekend was.
Wat moet ik nu leren? Iedereen kan op wikipedia dingen zetten dus dit is minder betrouwbaar maar het lijkt me wel logischer want volgens mij waren er vóór Vasco da Gama meer ontdekkinsreizigers die dit geprobeerd hebben dus de route zou er al moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er ontbreekt een stukje informatie, namelijk "om Afrika heen". Er bestond wel een zeeweg naar India, maar die was langer. Da Gama ontdekte dat je om Afrika heen kon varen, en dat leidde tot een verlegging van de handelsroutes. De handel door de Rode Zee werd minder belangrijk, maar de strategische handelsposten aan de Zuidarabische kust des te meer.
Amadea