Heeft de koningin van Saba historisch bestaan ?

Ik ben naar een werk van Charles Gounod aan het luisteren : La Reine de Saba.
Ik vroeg me nu af of dat een echte persoon betreft of het alleen maar een Bijbels en/ of sprookjesfiguur .

Toegevoegd na 3 minuten:
Liefst historische feiten (geen Bijbelse aub)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ze wordt genoemd in de bijbel, de koran en in enkele eeuwenoude Afrikaanse legendes en toch staat niet vast of ze echt heeft bestaan: de koningin van S(h)eba. In Ethiopië heet ze Makeda en moslims noemen haar Bilqis.
Het meest waarschijnlijk is dat het 'koninkrijk Seba' een verzamelnaam is voor de volken die woonden in en rond het huidige Jemen. Als dat klopt dan moest de koningin van Seba ruim 2000 kilometer reizen om in Jeruzalem te komen. Opgravingen die in de laatste tijd in Jemen worden uitgevoerd bevestigen dat. Er was daar inderdaad een rijk gevestigd, dat een belangrijke rol speelde in de productie en export van wierook. In 2002 organiseerde het British Museum in Londen een tentoonstelling over Jemen onder de titel "Queen of Sheba".
In de Ethiopische geschiedenis speelt Makeda een belangrijk rol. Zij kwam zwanger terug van haar bezoek aan Jeruzalem en beviel in Ethiopië van een zoon die ze David noemde, naar de vader van Salomo. Deze David werd onder de naam Menelik I - een van oorsprong Arabische naam die "Zoon van de Wijze" betekent - bekend als de eerste koning van Ethiopië.
Geschiedkundige feiten over de koningin van Seba zijn echter niet te vinden, het zijn allemaal legendes.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor wie in de bijbel gelooft:dan zou ze bestaan hebben

Maar de Bijbel is geen sprookjesboek dus moeten de gegevens over haar op historische feiten berusten. Volgens de volkerenlijst in Genesis 10 is Scheba een zoon van Joktan een nakomeling uit de lijn van Sem, de zoon van Noach. In Mattheüs 12:42 word ze door Jezus de “Koningin van het Zuiderland” genoemd. Volgens de Kebra Negest is zij geboren in 1020 v. Chr. Zij werd Koningin van Sheba toen ze vijftien jaar oud was, nadat haar vader in 1005 was overleden. Ze zou veertig jaar hebben geregeerd en nooit getrouwd zijn geweest. De koningin was heerseres over het koninkrijk Sheba (Saba), dat door verschillende historici geïdentificeerd wordt aan beide zijden van de Rode Zee, te weten de streek Saba in het zuidwesten van Arabië, het thuisland van de Sabeeërs, het huidige Jemen, en Ethiopië.
fremar
13 jaar geleden
in deze verhandeling staat eea over de La Reine de Saba, http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/414/344/RUG01-001414344_2010_0001_AC.pdf

aan de wetenschappelijkheid van de feiten wordt getwijfeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel een kanjer