De historicus HUIZINGA voor 1940 gezegd bij begin van oorlog iets als: nu gaan de lichten in Europa uit, en........ Hoe was deze uitspraak ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Overal in Europa gaan de lichten uit. Overal op het continent waar onze beschaving bloeide en waar de mens vrijheid en welvaart en cultuur schiep. Overal ligt het fundament van het Westen onder vuur.

Bedoel je dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat merkwaardig dan dat die tekst overal op internet als toespraak van Geert Wilders wordt geciteerd. Wat is jouw bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem hier vandaan want ik kon de tekst niet elders terug vinden: http://janice-laureyssens-visie.skynetblogs.be/archive/2011/02/12/de-laatste-woorden-van-geert-wilders-op-het-proces-tegen-hem.html Ik vind het alleen jammer dat de tekst nu meer met Wilders geassocieerd wordt dan met Huizinga. Die had pas echt recht van spreken. Excuses als je zelf een voorstander van Wilders bent. Ik wil niemand bespotten.
Amadea
13 jaar geleden
Oh nee zeg, denk alsjeblieft niet dat ik een voorstander van die $₦₪₰₴₮ ben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Join the club :-)
De cultuurhistoricus Johan Huizinga (1872-1945) was hoogleraar algemene geschiedenis en politische aardrijkskunde te Leiden, tot de Duitse bezetter de Leidse universiteit in 1941 sloot.
Een bekend boek van Huizinga is "In de schaduwen van morgen" uit 1935. In dit boek bood Huising een uitwerking van een voordracht die hij op 8 maart 1935 in Brussel had gehouden. Het boek heeft verschillende herdrukken beleefd. Het wordt tot op de dag van vandaag geciteerd en gelezen. Het boek geeft een analyse van de culturele en maatschappelijke situatie van de jaren voor de Tweede Wereldoorlog en voorspelt een mogelijke catastrofe van de Europese wereld en cultuur. Vooral de openingszin is bekend geworden:
'Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. Het zou voor niemand onverwacht komen, als de waanzin eensklaps uitbrak in een razernij, waaruit deze arme Europese mensheid achterbleef in verstomping en verdwazing, de motoren nog draaiende en de vlaggen nog wapperende, maar de geest geweken.'

Toegevoegd na 1 minuut:
Huising = Huizinga (natuurlijk!)
Amadea