De Shoah, Shoa of Sjoa is de systematische Jodenvervolging door de nazi's en hun bondgenoten voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog als onderdeel van de Holocaust. Tijdens de overheersing door nazi-Duitsland werden er vijf à zes miljoen Europese Joden vermoord.[1]
De moorden vonden grotendeels plaats in concentratie- en vernietigingskampen.

De term holocaust kan verwijzen naar:
Holocaust, de systematische Jodenvervolging door de nazi's voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook de vervolging op zigeuners (Roma en Sinti) wordt er toe gerekend. Holocaust kan ook meer algemeen verwijzen naar massale vernietiging, of genocide.
Holocaust (religie): een bepaald soort religieus vuuroffer.
Holocaust (band): een Britse metalband.
Holocaust (televisieserie): een televisieserie uit 1978.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Holocaust is een ander woord voor Jodenvervolging.
In de Holocaust zijn er veel joden vermoord alleen maar omdat de Nazi’s de Joden overal de schuld van gaven.
Volgens de Nazi’s was het de schuld van de Joden dat het zo slecht ging met Duitsland. Als de Joden weg waren dan zou het beter gaan.
De Joden werden toen heel erg vernederd, ze mochten helemaal niks meer.
Ze moesten een Davidsster dragen, ze mochten niet meer zwemmen, in het park lopen, op een bankje zitten, naar de bioscoop gaan enz.
In de Holocaust zijn er 6 miljoen Joden vermoord waaronder anderhalf miljoen kinderen. Anne Frank is er daar één van. Anne Frank is het symbool van de Holocaust.