In een kelder en anders met aangevoerd ijs. 'Professionals' hadden wel al voor de oorlog koelmachines waarmee ze ijsbroden konden maken en die werden met paard en wagen, per boot of vrachtwagen aangevoerd voor de 'ijskasten' van slagers of visboeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Men bewaarde het diep in de grond, zoals in grotten en dergelijke. Maar toen was er niet veel behoefte aan het bewaren van voedsel....men verkreeg wat men nodig had, en hoefde er weinig bewaard te worden.

Toegevoegd op 12-06-2009 01:47:13
en met "en dergelijke" bedoelde ik ook kelders, afhankelijk waar je wilde koelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In N.L. werd alles in de kelder bewaart, maar met een "bush fridge" schijn je ook coole resultaten te behalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de huishouding werd alles in de kelder bewaard, deze was meesal enigszins vochtig en dus koel.
Ook bestonden er z.g ijskelders .Dit waren een soort grotten, met zand en planten bedekt. Hierin werden s'winters grote stukken ijs uit vijvers gelegd, en zo kon men levensmiddelen koel houden.In s'Graveland in het "beukenbos"moet er nog een te vinden zijn volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij deden dat in de jaren 70 door een zinken tijl in het zand in te graven.
Deksel erop, alles lekker fris!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Limburg hadden veel mensen toegang tot de mergelgroeves, vaak zelfs vanuit hun eigen kelder. De temperatuur is daar constant. Het is er vochtig en koel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Afrika gebruikten we altijd een 'kamer' van houtskool, die we nat hielden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het vlees te pekelen en zo langer te kunnen bewaren. Veel oude methoden zijn nog steeds in gebruik. Denk maar aan zoute haring, door het zout blijft de haring langer goed. Ook kun je denken aan augurken die in het zuur liggen en hierdoor langer goed blijven.

Drogen van fruit zorgt er ook voor dat bacteriën geen kans krijgen. Drogen is ook een manier van conserveren.
Naast het bewaren van eten in koele ruimtes ondergronds, waren er dus meer manieren om houdbaarheid te verlengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had men geen koelkast nodig... We hebben pas koelkasten nodig, nu er koelkasten zijn... Want we kopen alles koelkastgeschikt...

Vroeger had men andere mogelijkheden om voedsel voor langere tijd te bewaren, zonder koelkast...

Men had een koe die de melk vers hield in plaats van een koelkast...

En zo gold dat voor alle voedingsstoffen van de prekoelkastmens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger gingen zaken meer dagvers van de markt. Het hele jaar aardbeien is iets van de afgelopen 20 jaar ;-)

Ik heb in het slot van Haarzuilen wel een ouderwetse koelkast gezien. Eigenlijk een ijskast, in de kelder, die in de winter helemaal volgestort kan worden met ijs uit de slotgracht. Maar daar kom je niet de hele zomer mee door, en het neemt enorm veel ruimte in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar dacht je dat pekelen vandaan kwam ;-) In elk geval Haring en hammen werden zo geconserveerd, met veel zout dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De adel had van die speciale gebouwde kelders met grote blokken ijs.En voor de wijn hadden ze kelders die rond de 12°constant bleven, zelfs in de zomer. Arbeiders koelden hun drank in een emmer koud water :flesje erin of in de rivier aan een koordje.