Kan je hier perfect terugvinden http://www.bibliotheekdenhaag.nl/despin/lessen/franse_revolutie/default.htm#2._Wat_waren_de_oorzaken_voor_de_Franse_revolutie

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de koning had absolute macht en pakte het voedsel af van de arme en de arme moesten aleen belasting betalen enzovoort...
daarom dus want hij behandelde niet iedereen gelijk
groetjes ferdy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
citaat uit mijn lesboek:

n 1788 mislukte de oogst in Frankrijk. Het brood werd steeds duurder en er was weinig werk. Miljoenen Fransen leden honger. Tegelijkertijd was de Franse schatkist bijna leeg door de vele oorlogen die Frankrijk had gevoerd. Ook het hof en de ambtenaren kostten miljoenen. Koning Lodewijk XIV wilde extra belasting heffen. Hij moest daarvoor toestemming vragen aan de drie standen. De burgers van de derde stand wilden alleen meer belasting betalen als ze ook meer inspraak kregen. De koning stemde hier niet mee in en de burgers verlieten voos de vergadering. Tegelijkertijd waren er in Parijs rellen uitgebroken door de honger. Op 14 juli 1789 bestormde een groep Parijzenaars de koninklijke gevangenis: de Bastille.Daarna braken er overal in Frankrijk rellen uit. In de chaos namen de burgers de regering over. De nieuwe regering voerde veel veranderingen door.
>De standenmaatschappij werd afgeschaft.
>Er kwam een grondwet
>Frankrijk werd een democratie.
in een paar dagen tijd was er door de opstand tegen de koning veel veranderd in Frankrijk. Frankrijk had een evolutie meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
There is something rotten in the state of Denmark, liet Shakespeare zeggen. In Frankrijk stond alles op barsten: een koning die alle gelden opsoupeerde, een corrupte geestelijkheid die enkel aan centen dacht, een burgerij en proletariaat dat geen vertegenwoordiging had, de invloed van de filosofen met hun nieuwe gedachten, mislukte oogsten, dure oorlogen, ... Kortom alle ingrediënten waren aanwezig voor een klassieke opstand die hier en daar wat zou bijschaven. En zo zag het er ook naar uit dat de opstand na enkele jaren zou uitdoven in wat meer representatie. Alleen besloot de koning Louis XVI te vluchten en hulp te gaan zoeken 'tegen Frankrijk' bij de aartsvijanden van Frankrijk. Zijn koets werd onderschept, hij kwam onder de guillotine en ... daar was de republiek.
Als je de Franse taal machtig bent kun je een vlot leesbaar boek vinden in de Dummysreeks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denkt dat het komt doordat de nederlandse koning ruzie kreeg met de franse en het geld van de franse raakte op is en toen brak de franse revoltie uit