Akhenaten (ook wel Amenhotep IV )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Farao Amenhotep III, een van de rijkste en succesvolste leider in de hele geschiedenis van Egypte, was de vader van Toetanchamon. Zijn moeder was koningin Teje, een vastberaden en intelligente zwarte prinses uit het rijke koninkrijk Nubie, ten zuiden van Egypte. Toetanchamon was de jongste van hun drie zonden en (waarschijnlijk) zeven dochters. Omdat hij twee oudere broers had, verwachtte hij niet dat hij zou gaan regeren.
fremar
13 jaar geleden
Toetanchamon betekent letterlijk: zoon van Amon! Amon was een god, dus zoon van God!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achnaton, die oorspronkelijk Amenhotep IV heete - de identiteit van zijn moeder is betwist, wellicht Kiya eerder dan Nefertiti.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achnaton. Ook wel Echnaton, Amenhotep IV en Akhenaten geheten. Markant -en daardoor snel herkenbaar- is zijn langwerpige gezicht met spleetogen en uitpuilende lippen.