kan iemand mij vertellen waarom de VOC zo machtig was?

kan iemand mij vertellen waarom de voc zo machtig was?

ik heb het nodig voor mijn PWS en aub niet weer zo een stukje uit wikipedia dat kan een kleuter van 3 nog vinden ik wil weten waarom ze het waren niet hoe ze handelden of wat ze deden maar waarom ze zo machtig waren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je vraag zo formuleert heb ik geen zin er op in te gaan, eerlijk gezegd.

Antwoorden (8)

De raadpensionaris en de regenten van Holland waren erg bang voor de stadhouders, omdat de stadhouders van de Republiek een koninkrijk wilden maken. De stadhouders vonden Holland te machtig???
Weet niet of je dit zocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VOC was zo machtig, omdat de "Hollanders" voorliepen op de schepenbouw en daardoor ver konden reizen. ook schuwden ze geen geweld om van de inheemse bevolking producten af te nemen. daarbij waren het slimme handelaars en verkregen zij het alleerecht op de handel met Azië. ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VOC was het eerste bedrijf ter wereld dat aandelen uitgaf. Op deze manier konden ze zonder een directe bemoeienis van de overheid aan een groot kapitaal komen om handels- en oorlogsschepen te maken.

Zo konden ze ook in veel gebieden in het "Oosten" een monopoliepositie opbouwen. Denk aan India, Indië, en Japan.

De produkten uit die landen konden eenmaal in Europa aangekomen relatief eenvoudig weer verder verspreid worden doordat "de Nederlanden" in een rivierdelta liggen.
Hierdoor werd nog meer geld verdiend.

Van belang is ook dat Nederland in die tijd een republiek was, een voor die tijd vooruitstrevende staatsvorm. Zo werden (relatief) democratische besluiten (relatief) snel genomen, waardoor men de concurrentie (koninkrijken) vaak voor was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik de voc ook wel de verenigde oost indische compagnie
De voc had de macht over de handel zij hadden macht over handelen, en iedereen vond de voc machtig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft allemaal te maken met de Gouden Eeuw.

Je moet beginnen met denken rond 1585 (val van Antwerpen).
Vóór 1585 was Antwerpen stapelmarkt van Europa, na de val in 1585 verschoof deze functie naar Amsterdam.

Waarom verschoof hij naar Amsterdam:
- Nederland heeft goede ligging aan zee.
- Nederland had (o.a. door die ligging aan zee) vele handelscontacten, denk aan de Hanzesteden. (Je kan hierbij ook nog ingaan op het feit dat de Nederlandse aardbodem niet geschikt was voor landbouw. Hierdoor waren de Hollanders gedwongen om o.a. graan uit andere landen te halen)

Conclusie: Nederland had een machtige handelspositie in Europa, en door de val van Antwerpen verschoof de functie van stapelmarkt naar Amsterdam.

Door deze economisch machtige positie van Amsterdam, was A'dam erg aantrekkelijk voor o.a. vluchtelingen uit Antwerpen, plattelandsmensen enz.
Doordat al die mensen naar A'dam kwamen, was er behoefte aan werk.
En wat kon het kleine handelsland Nederland nou beter gebruiken dan schepen om mee te handelen?!

Door al die schepen die er gebouwd werden kon Nederland zijn handelsgebied uitbreiden. Nu hoefden ze niet meer bulkgoederen (graan, hout) te handelen in Europa.
Ze konden nu luxegoederen (suiker, zilver, specerijen) uit het verre buitenland halen.
Dit deden ze onder de naam VOC.

De concrete reden voor hun absolute macht is heel simpel. De VOC kreeg een handelsmonopolie van de Nederlandse bestuurders (regenten).

Hoop dat je hiermee wat verder geholpen bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij heel gewelddadig, dankzij de Hollanders zijn er baboe's. Mensen die echt alles en echt alles voor je doen voor wat eten en onderdak (slavernij).

Wij hadden wapens, waren sterker, dus konden wij de Indonesiërs onderdrukken. Uiteindelijk hebben wij zelfs het land overgenomen en was een heel land eigendom van Nederland. (kolonie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er werd heel veel zilver en porselein met die schepen vervoerd,ook veel chinese borden en kop en schooltels,en goud,specerijen daar zijn ze ook rijk van geworden en daar door machtig.In het museum in Haastrecht,staan nog heel veel porselein uit die tijd van de VOC.Dit museum hebben ze in tact gelaten zo als die familie van de VOC.schepen er gewoond hebben.(heel interessant )Dit was je vraag wel niet ,de laatste zin maar wel leuk om te weten toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VOC bestond uit een heleboel kleine bedrijfjes die stuk voor stuk kruiden en specerijen wilden halen uit Indonesië (toenmalig Indië). Dat waren bedrijfjes uit: Hoorn, Enkhuizen, Amsterdam, Rotterdam, Delft en Middelburg.
Natuurlijk wilden ze elkaar lastig vallen zodat alleen hún bedrijfje goede inkomsten deed, maar de regering vond dat dat anders moest. "Jullie moeten allemaal gaan samenwerken!" zeiden ze. Dat deden de bedrijfjes dus ook: ze vormden samen één groot bedrijf, de VOC (oftewel de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Natuurlijk werden ze toen erg machtig. Bevriende kroegen maakten een heleboel arme sloebers dronken en blut, zodat ze wel bij de VOC wel moesten gaan werken om wat te verdienen (het was heel weinig). Daar verdienden de kroegen en de VOC wat aan en kon de VOC nog betere schepen laten bouwen. De VOC was toen één van de machtigste bedrijven van de wereld.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.