Wanneer waren de Spaans Nederlanden?

Mijn broer heeft een oude schoollandkaart van Nederland.
Hierop staat dat het onderste deel van Nederland "Spaans Nederland" heet.
Hoe lang is dit geleden?

Bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat is zo rond 1588 geweest. Tijdens de 80 jarige oorlog. Voor meer info zie onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk toen Philips koning van Spanje en BNederland was. Denk aan "Den Koningh van Hispanie"die je altijd vereerd hebt.
En aan Alva
13 jaar geleden
De noordelijke provincies maakten zich in 158a los van de Habsburgse (Spaanse) overheersing.
De zuidelijke provincies bleven tot 1795 onder de Habsburgers, en daarna nam Frankrijk het gezag over.

Toegevoegd na 26 seconden:
158a=1581
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlanden waren een Spaans gebiedsdeel .
Iets later hebben de boven-Moerdijkse provincies zich afgescheurd (onder invloed van reformatie)
Vlaanderen ,Artesië , Luxemburg ,Namen ,Henegouwen
Picardië en Brabant bleven Spaans.
Limburg behoorde tot Prinsbisdom Luik.
Later is het Zuiden nog in handen gekomen van de Oostenrijkers ,Fransen en Hollanders…>die er Noord-Brabant ,Gelre en Zeeuws Vlaanderen afpietsten….en moeilijk deden over Luxemburg. Luik was ondertussen ook al in de Nederlanden opgegaan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Kaartje uit de tijd van de Spanjaarden (vóór de afscheiding).
Luik was een onafhankelijk prinsbisdom in het Heilig Roomse Rijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
Kaartje uit de tijd van de Spanjaarden (vóór de afscheiding).
Luik was een onafhankelijk prinsbisdom in het Heilig Roomse Rijk.

Toegevoegd na 23 uur:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het noordelijk deel (Noord-Brabant) kwam bij de Republiek der Verenigde Nederlanden en werd als generaliteitsland door de Staten Generaal bestuurd. Het werd voortaan Staats-Brabant genoemd in tegenstelling tot het zuidelijk deel (Brabant in België) dat als onderdeel van de Zuidelijke Nederlanden in Spaans bezit bleef en daarom Spaans-Brabant ging heten. In Staats-Brabant werd de uitoefening van de katholieke godsdienst bij plakkaat van 16 juni 1648 verboden en mochten katholieken geen openbare ambten meer vervullen. De priesters moesten terstond het land verlaten. Dit betekende voor de katholieken in deze streek en met name ook voor Sprundel, waar bijna iedereen katholiek was en men niets van de nieuwe leer moest hebben, een leven van onderdrukking en uitbuiting.

De ellende die daardoor over de bevolking kwam, werd nog eens extra verzwaard door de vier oorlogen die tussen de Munsterse vrede van 1648 en de Franse Revolutie in 1793 in deze streken werden gevoerd tussen de Republiek en Frankrijk....

Lees verder via de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toevoeging 'Spaans' is ontstaan in de Tachtigjarige Oorlog toen in 1661 het gehucht, dat tot dan toe één dorp was, gescheiden werd in een deel dat lange tijd in handen was van de Spaanse overheersers, terwijl het andere deel in handen was van de Staatse troepen. De vroegere bevolking bestond nagegenoeg geheel uit boeren en kleine ambachtslieden. En dat verhaal begrijp ik niet, want de 80-jarige oorlog duurde van 1568-1648 tot de Vrede van Munster, zo hebben wij het altijd geleerd. Het jaartal 1661 is dus van na de 80-jarige oorlog.