lampen die binnen of buiten staan/hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent me voor, kennelijk zijn we niet zo filosofisch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ook niet weten wat het anders was ja nu ik die andere antwoorden lees wel maar ik dacht wat is dit voor een rare vraag
maar nu ik de andere betekenis lees snap ik de vraag beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist niet beter
bamibal
13 jaar geleden
haha+
De verlichting is de naam die gebruikt wordt om een politieke en filosofische beweging aan te duiden die de opvattingen over politiek, filosofie, wetenschap en religie binnen de westerse wereld grondig wijzigde. Het was een reactie op het dogmatische autoriteitsgeloof. De verlichting kent een kritische en een constructieve zijde. De kritische zijde bekritiseert (geïnstitutionaliseerd) geloof en onredelijkheid. De constructieve kant gaat over het zoeken naar nieuwe kennis (wetenschap) en nieuwe samenlevingsvormen met als idealen rechtvaardigheid, democratie en mensenrechten. Het is niet mogelijk om het exacte begin en einde ervan aan te duiden, maar ruwweg duurde de verlichting van 1650 tot de Franse Revolutie (eind 18e eeuw). Men spreekt ook van de Eeuw van de Rede. Wanneer de verlichting niet als een periode maar als een proces wordt opgevat, strekt haar invloed zich ook na deze periode uit.
fremar
13 jaar geleden
Hiermee bedoeld men de stroming die ontstond vanaf 1650 tot aan de franse revolutie. Geleerde en geletterden gingen op een andere manier denken, en schrijven.

Mensen werden gemotiveerd om vrij te denken, de verlichting staat dan ook aan de wieg van de democratie zoals wij deze in "het westen" kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de 18de eeuw (verlichting) ging men de samenleving onderzoeken.

Een paar kenmerken van de verlichting:
De samenleving wetenschappelijk onderzoeken
Zelf nadenken en dan pas bepalen of een andere mening klopt. En van wetten leren.

Gelijkheid en een menswaardig bestaan voor iedereen
Men moest op aarde ook gelukkig zijn. Overal op de wereld gelijk. Ze streden tegen onrecht.
En men moet vrijheid hebben.

Het volk hoort de macht in de staat te hebben
Niet de koning/kerk maar volk de macht. Zelf afspraken maken en in grondwetten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verlichten van lampen in en om het huis op straat in winkels enz.