Waarom was peper duur?

In de VOC tijd was de handel in peper zeer lucratief. Waarom was er destijds zoveel vraag naar peper in verhouding tot het aanbod?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

De peper daalde in de loop van de 17e eeuw enorm in prijs, omdat het aanbod inderdaad toenam. De VOC wilde wel een monopolie, maar feitelijk trad juist in die tijd voor het eerst prijsconcurrentie op, en wel tussen de Portugezen, de VOC, de EIC etc.

Peper en andere specerijen waren duur omdat ze schaars waren inderdaad, en ook kunstmatig schaars werden gehouden. Waarom waren mensen bereid er zo veel voor te betalen? Het gaf wat pit aan het eten, dat is waar, maar juist ook vanwege de schaarsheid en dus duurheid kreeg het een exotisch en elitair karakter. Als je kaviaar kunt betalen, dan zegt dat ook iets over jou. Hetzelfde gold voor nootmuskaat in de vroege 17e eeuw, en voor peper in de vroege 16e.

Toegevoegd op 28-05-2009 22:46:22
Zie voor de prijsrevolutie Niels Steensgaard, Carracks, Caravans and Companies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vrij simpel: 1. Er was maar een aanbieder (MUV wat kleine Portugese handelaren)
2. Het moest in een schip vervoert worden dat de halve wereld over reist
3. Dat schip liep risico om overvallen te worden
4. De VOC moest een leger onderhouden
5. Het was vrij schaars.

Toegevoegd op 27-05-2009 22:30:03
Aanbod kant het was schaars. Peper was destijds een uiterst geschikte methode om voedsel te bewaren. Bovendien was het een status iets. Als je voedsel had wat gekruid was dan kon je laten zien dat je van hoge afkomst was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anne, dat is de aanbod kant, maar ik bedoelde de vraag kant; waarom was men bereid zo'n hoge prijs te betalen.
Ik denk dat peper een van de weinige middelen waren om wat pit aan het eten te geven. Daarnaast werd het gebruikt in de geneeskunde.

Het aanbod was laag vanwege de lange reis. Dan stijgt de prijs. Ook maakte de VOC prijsafspraken en Nelie Smit Kroes was er toen nog niet (over monoloy gesproken).

Toegevoegd op 27-05-2009 22:25:20
Correctie, Ik lees wat na en volgens het VOC kenniscentrum was peper vooral in de middeleeuwen duur. Doordat de VOC ging handelen en juist grotere hoeveelheden kon aanvoeren zakte de prijs en werd peper gemeengoed. De term peprduur zal daarom wel uit de middeleeuwen komen en juist niet uit de VOC tijd.

Weet je zeker dat peper in de VOC tijd duur was?

Toegevoegd op 27-05-2009 22:58:03
Ik lees op enkele andere bronnen dat in de VOC tijd de peper ook duur was door het kunstmatig hoog houden van de prijs. Peper was niet het duurste van de kruiden. Dus in de middeleeuwen was het schaars en in de VOC tijd was er een monopolie.

Voor mensen in de VOC tijd gaf het status om zich kruiden te kunnen veroorloven. Ik denk dat dit ook een belangrijke reden is, naast de door mij eerder genoemde waarom mensen de prijs er toch voor wilden betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het niet zeker, maar dat moet haast wel vanwege de hoge kostprijs en de uitdrukking "peperduur".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kwam m.i. uit de middeleeuwen. Toen was peper wel schaars en werd het medicinaal gebruikt en om voedsel een betere smaak te geven. Dat was wel nodig zonder ijskast denk ik ;o In de middeleeuwen werd ook wel betaald met peper. Voor zover ik na kan gaan was juist de VOC (17e eeuw) opgericht om een handelsmonopolie te krijgen op peper. Dat is gelukt. Daarmee werd peper wel wat goedkoper door het hoge aanbod, maar er werd zeer veel van verkocht. +1 voor de leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer wat geleerd. De VOC kon dus het voorheen exclusieve product minder exclusief maken.
Het kwam in Europa niet voor.
Alleen de Portugezen durfden het in de 16e eeuw op te halen in Azië en konden er voor vragen wat ze maar wilden.
Overigens waren in die tijd kruidnagelen, nootmuskaat, foelie en kaneel nog veel duurder.
Maar 'kruidnagelduur' bekt niet lekker :)
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij komt de uitdrukking uit de Middeleeuwen, men had peper ontdekt in de levant tijdens tijdens de kruistochten. Peper moest toen dus ook nog middels karavanen over land worden aangevoerd, dus de aanvoer was veel kleiner dan in de VOC-tijd. En het lang geconserveerde vlees waarschijnlijk niet altijd even fris van smaak; dus veel vraag, weinig aanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruikte men ook peper voor het conserveren van vlees? wist ik niet. Ik dacht dat men dat met zout deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout, suiker, zuur, noodmuskaat, etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde dat men met peper de smaak van het lang geconserveerde vlees wat opkrikte.
weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, als je het niet weet, kun je beter niet antwoorden, super daan. Je wilde graag een puntje zeker? Nou, ok, een extra +1 dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je valt wel in herhaling superdaan.
Waarom het moeilijk te halen is snapt iedereen wel; in een bootje naar Azie, er wisten maar weinig mensen de weg ect. Maar peper was populaire omdat het een zeer goed conserveringsmiddel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peper is geen conserveringsmiddel. Het verbeterde in de middeleeuwen simpelweg de smaak van met name vlees dat veel langer bewaard werd en na een tijd zonder koelkast niet echt fris meer was.